Spis treści:
- Bezpieczeństwo Tesli - co wpływa na niską liczbę kradzieży
- Dlaczego złodzieje unikają Tesli?
- Czym wyróżnia się średnia frekwencja kradzieży pojazdów
- Czy inne elektryki też są bezpieczne przed złodziejami?
- Jak malała liczba kradzieży katalizatorów w USA?
Bezpieczeństwo Tesli - co wpływa na niską liczbę kradzieży
Badanie Instytutu HLDI wykazało, że Tesla Model 3 (napęd na cztery koła) oraz Model Y z napędem na cztery koła mają najniższą relatywną częstotliwość kradzieży - zaledwie 3 procent średniej wszystkich samochodów osobowych w USA. Wśród 20 najmniej kradzionych modeli znalazły się również Tesla Model X i Model S - odpowiednio na 5. i 20. miejscu.
Systemy takie jak śledzenie GPS, kamera z trybem czuwania oraz opcja "PIN do jazdy" znacznie utrudniają kradzież i zwiększają szanse na odzyskanie pojazdu.
Dlaczego złodzieje unikają Tesli?
Po pierwsze, Tesle są trudne do szatkowania na części. Podzespoły Tesli na rynku części używanych mają niskie ceny, mimo ograniczonej dostępności fabrycznych części i długiego czasu oczekiwania na nie.
Po drugie, samochody elektryczne nie zawierają katalizatorów - elementów szczególnie pożądanych na czarnym rynku ze względu na zawartość metali szlachetnych. Ich brak w Teslach znacząco zmniejsza ich atrakcyjność dla złodziei.
Po trzecie, właściciele Tesli w większości korzystają z autoryzowanych serwisów, które montują tylko oryginalne części. To ogranicza popyt na części z drugiej ręki i zmniejsza szansę zysku z rozbiórki skradzionego pojazdu.
Czym wyróżnia się średnia frekwencja kradzieży pojazdów
Według danych Instytutu HLDI, średni poziom kradzieży dla pojazdów osobowych przyjęto jako punkt odniesienia równy 100 procentom, a Tesla Model 3 i Model Y osiągają odpowiednio 3 procent względem tej wartości, Model X - 8 procent, a Model S - 15 procent.
Inne samochody elektryczne, jak Nissan Leaf, również cechują się niższą częstotliwością kradzieży na poziomie 13-14 procent. Mimo to Tesle pozostają liderami pod względem bezpieczeństwa przed kradzieżą.
Czy inne elektryki też są bezpieczne przed złodziejami?
W zestawieniu 20 najmniej kradzionych modeli sześć stanowią auta elektryczne. Oprócz Tesli są to m.in. Volvo XC90, GMC Acadia oraz Hyundai Tucson.
Eksperci wskazują, że samochody elektryczne często parkują w dobrze oświetlonych miejscach do ładowania, co dodatkowo zniechęca potencjalnych złodziei.
Jak malała liczba kradzieży katalizatorów w USA?
Kradzieże katalizatorów w USA osiągnęły szczyt w 2022 roku, kiedy zgłoszono aż 153 000 przypadków. W ramach śledztwa "Operacja Ciężki Metal" liczba ta znacząco spadła - z ponad 5 000 przypadków miesięcznie w 2022 roku do 2 675 miesięcznie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku.
W pierwszym półroczu 2024 roku firma State Farm odnotowała 3 800 roszczeń związanych z kradzieżą katalizatorów, co oznacza spadek o 74 procent w porównaniu do 14 800 zgłoszeń w analogicznym okresie 2023 roku. W stanie Connecticut wprowadzono przepisy wymagające dokumentacji pochodzenia części, co znacząco ograniczyło proceder.
Przypisy:
HLDI (Highway Loss Data Institute) to amerykańska organizacja zajmująca się analizą danych ubezpieczeniowych dotyczących szkód w pojazdach. Działa przy Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). HLDI opracowuje statystyki wypadków, kradzieży i strat finansowych dla konkretnych modeli aut, pomagając branży motoryzacyjnej i ubezpieczeniowej w ocenie ryzyka.
„Operacja Ciężki Metal” (Operation Heavy Metal) to zakrojone na szeroką skalę śledztwo prowadzone przez amerykańskie organy ścigania (m.in. FBI i policję stanową) przeciwko zorganizowanym grupom przestępczym kradnącym katalizatory. Akcja doprowadziła do licznych aresztowań, przejęć majątku i ograniczenia procederu kradzieży w całych Stanach Zjednoczonych.
State Farm to największa firma ubezpieczeniowa w Stanach Zjednoczonych oferująca ubezpieczenia komunikacyjne, majątkowe i na życie. Działa od 1922 roku i znana jest z publikowania raportów o trendach w ubezpieczeniach, w tym danych dotyczących kradzieży aut i części samochodowych.
Źródło: CBS News, HLDI, IIHS, Insurance Journal, Jalopnik, State Farm, The Drive, The Hill, United States Department of Justice