Artykuł zaktualizowany:

poniedziałek, listopad 17, 2025
czwartek, 10 lipiec 2025 15:27

Czy i kiedy powinno się regulować szczelinę w świecach zapłonowych? - poradnik

Napisane przez
Kiedy warto modyfikować świece? Kiedy warto modyfikować świece? fot: unsplash

Wymiana świec zapłonowych to podstawowy element konserwacji silnika spalinowego. Mimo że współczesne świece są fabrycznie dostosowane do konkretnego modelu pojazdu, temat regulacji ich szczeliny nadal budzi pytania wśród kierowców. Czy warto ingerować w gotowy produkt? Odpowiedź zależy od kilku istotnych czynników.

Spis treści:

Dlaczego szczelina w świecy zapłonowej ma znaczenie?

Szczelina świecy zapłonowej, czyli odległość między elektrodą środkową a boczną, bezpośrednio wpływa na skuteczność zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Zbyt mała szczelina powoduje słabą iskrę, co może prowadzić do niepełnego spalania. Z kolei zbyt duża szczelina grozi brakiem zapłonu i wypadaniem zapłonów. Oba przypadki prowadzą do spadku mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz szybszego zużycia świec.

Typowy zakres zalecanej szczeliny to od 0,028 do 0,060 cala, czyli od 0,7 do 1,5 mm. Choć różnica wydaje się niewielka, w silnikach spalinowych nawet tak mały parametr ma kluczowe znaczenie dla wydajności jednostki napędowej.

Nowoczesne świece platynowe i irydowe oszczędzają czas

Świece te charakteryzują się trwałością sięgającą nawet 160 000 km i są projektowane z myślą o konkretnych jednostkach napędowych. Oznacza to, że fabryczne ustawienie szczeliny jest najczęściej odpowiednie i nie wymaga korekty.

Tego typu świece są zazwyczaj gotowe do montażu od razu po wyjęciu z opakowania, szczególnie jeśli zostały dobrane według zaleceń producenta samochodu. Mimo to warto sprawdzić ich ustawienie za pomocą szczelinomierza. Taki przyrząd można kupić w sklepach motoryzacyjnych za mniej niż 20 zł.

"Na szczęście dzisiejsze świece zapłonowe są zazwyczaj wstępnie ustawione dla ich docelowego zastosowania, oszczędzając ci ten obowiązek." - Richard Sachek

Kiedy warto jednak sprawdzić szczelinę?

  • Pojazdy zabytkowe lub starsze modele, które wykorzystują bardziej uniwersalne świece miedziane.
  • Silniki po modyfikacjach, np. montażu turbodoładowania lub systemu podtlenku azotu.
  • Przebudowa układu zapłonowego, np. wymiana klasycznego systemu z przerywaczem na nowoczesny układ o wysokiej energii.

W każdym z tych przypadków konieczne jest zastosowanie się do zaleceń producenta części lub specjalistów zajmujących się modyfikacjami silników.

Jak bezpiecznie skorygować szczelinę w świecy zapłonowej?

Do pomiaru szczeliny stosuje się szczelinomierze drucikowe lub płytkowe. Jeśli szczelina jest zbyt wąska, można delikatnie odgiąć elektrodę boczną za pomocą specjalnego narzędzia. W przypadku zbyt szerokiej szczeliny, należy ją zamknąć przez lekkie dociśnięcie elektrody o twardą powierzchnię. Kluczowe jest unikanie nacisku na delikatną elektrodę środkową, ponieważ jej uszkodzenie skutkuje koniecznością wymiany całej świecy.

Przy korekcji należy zachować ostrożność i działać z wyczuciem - zbyt gwałtowna regulacja może doprowadzić do pęknięcia porcelany lub zdeformowania elektrody.

Większość kierowców nie musi regulować świec

W przypadku pojazdów z nowoczesnymi silnikami benzynowymi i odpowiednio dobranymi świecami, nie ma potrzeby ingerowania w ustawienie fabrycznej szczeliny. Jednak dla pewności warto ją sprawdzić przed montażem, szczególnie jeśli przesyłka mogła ulec uszkodzeniu w transporcie.

Kiedy warto sprawdzić lub skorygować szczelinę świecy:

  • Zakup świec do pojazdu o niestandardowej konfiguracji.
  • Użycie świecy innej niż rekomendowana przez producenta.
  • Modyfikacje silnika (turbodoładowanie, zmiana układu zapłonowego).
  • Podejrzenie uszkodzenia mechanicznego świecy przed montażem.

Dla większości użytkowników samochodów osobowych, nowoczesne świece z fabrycznie ustawioną szczeliną są wystarczające i nie wymagają regulacji. Mimo to, szybkie sprawdzenie szczeliny za pomocą prostego narzędzia może zapobiec problemom z zapłonem i zwiększyć pewność poprawnego działania jednostki napędowej.

Przypisy:

Richard Sachek to amerykański dziennikarz motoryzacyjny i autor publikacji dla takich portali jak SlashGear, Jalopnik i MotorBiscuit. Ukończył studia z zakresu zarządzania na Uniwersytecie Miami i mieszka w Kolorado.

Źródło: Jalopnik

Kajtek Wilnis

Student informatyki na Politechnice Śląskiej. Kocham motoryzację oraz nowinki technologiczne. Podróże i spadochroniarstwo to także moja pasja.

https://ego-man.pl/kajtek-wilnis