Spis treści:
- Dlaczego lewa lub prawa strona opon zużywa się szybciej?
- Jak niewłaściwe ciśnienie wpływa na ścieranie się opon?
- Jakie znaczenie ma geometria i zawieszenie pojazdu?
- Czy rotacja opon jest konieczna?
Dlaczego lewa lub prawa strona opon zużywa się szybciej?
Jednym z czynników wpływających na nierównomierne zużycie ogumienia jest kierunek ruchu drogowego obowiązujący w danym kraju. W państwach, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, takich jak Wielka Brytania czy Australia, częściej zużywają się prawe opony pojazdu. W krajach z ruchem prawostronnym, jak Polska czy Niemcy, szybciej ścierają się opony po stronie lewej. Dzieje się tak ze względu na charakterystykę dróg, zakrętów oraz ukształtowanie nawierzchni.
Wpływ na zużycie opon ma także sposób jazdy kierowcy. Agresywne pokonywanie zakrętów, częste hamowanie czy gwałtowne przyspieszanie powodują wzmożone obciążenie określonych stref ogumienia. Szczególnie narażone są wtedy przednie opony, które odpowiadają za kierowanie i przejmują największe siły podczas manewrów.
Jak niewłaściwe ciśnienie wpływa na ścieranie się opon?
Nadmierne lub zbyt niskie ciśnienie w oponach znacząco wpływa na ich nierównomierne zużycie. Jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, ogumienie ściera się przede wszystkim na środku bieżnika. W odwrotnej sytuacji - przy niedopompowanych oponach - szybciej zużywają się ich zewnętrzne krawędzie. To zjawisko znane jest jako zużycie krawędziowe i może prowadzić do znacznego skrócenia żywotności opony nawet o 40%.
Utrzymywanie zalecanego przez producenta ciśnienia oraz jego regularna kontrola, najlepiej raz w miesiącu, może znacząco ograniczyć problem nierównomiernego ścierania. Warto pamiętać, że zmiany temperatury zewnętrznej również wpływają na ciśnienie w oponach - zimą może ono spadać nawet o 0,2 bara.
Jakie znaczenie ma geometria i zawieszenie pojazdu?
Niewłaściwa geometria kół, czyli nieprawidłowe ustawienie zbieżności lub pochylenia osi, może powodować poważne problemy z równomiernym zużyciem opon. Gdy koła nie są ustawione równolegle względem siebie lub ich kąt odchylenia od pionu jest niewłaściwy, ogumienie ściera się nierównomiernie, zwykle po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie bieżnika.
Równie istotne jest sprawdzenie stanu zawieszenia. Zużyte amortyzatory czy uszkodzone drążki kierownicze wpływają na rozkład sił podczas jazdy i w efekcie przyczyniają się do nierównomiernego ścierania ogumienia. Diagnostyka układu zawieszenia powinna być przeprowadzana minimum raz w roku lub przy każdej wymianie opon.
Czy rotacja opon jest konieczna?
Regularna rotacja opon pozwala na ich równomierne zużycie, co wydłuża czas ich eksploatacji i poprawia właściwości jezdne pojazdu. Zalecenia producentów zwykle mówią o przeprowadzaniu rotacji co 8000 kilometrów. W praktyce oznacza to zamianę miejscami przednich i tylnych opon, a w przypadku napędu na jedną oś - także ich skrzyżowanie (np. przód prawy na tył lewy).
Taka procedura minimalizuje różnice wynikające z różnego obciążenia osi i wpływa pozytywnie na trakcję oraz bezpieczeństwo jazdy. W przypadku samochodów z napędem na cztery koła, producenci często zalecają rotację według konkretnego schematu, który można znaleźć w instrukcji pojazdu.
Warto wiedzieć:
Lista najczęstszych przyczyn nierównomiernego zużycia opon:
- Nieprawidłowe ciśnienie powietrza - zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie.
- Brak rotacji opon - prowadzi do jednostronnego zużycia.
- Niewłaściwa geometria zawieszenia - zła zbieżność i pochylenie kół.
- Uszkodzone lub zużyte elementy zawieszenia - np. amortyzatory, tuleje.
- Styl jazdy kierowcy - nagłe manewry, przyspieszanie i hamowanie.
- Nierówna nawierzchnia dróg - koleiny, krawężniki, dziury.
Regularna kontrola ciśnienia, rotacja opon, diagnostyka zawieszenia oraz dbanie o prawidłową geometrię kół to podstawowe działania zapobiegające przedwczesnemu i nierównomiernemu zużyciu ogumienia. Dzięki nim można nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo, ale i zaoszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie na kosztach eksploatacji pojazdu.
Przypisy:
Jordan A. Rodriguez - Autor zajmujący się tematyką motoryzacyjną i techniczną, publikujący w anglojęzycznych mediach branżowych. Znany z krótkich analiz opartych na eksploatacyjnych aspektach codziennej jazdy oraz wpływie stylu prowadzenia pojazdu na zużycie mechaniczne. Jego publikacje koncentrują się na praktycznych wskazówkach dotyczących konserwacji pojazdów i diagnozowania powszechnych usterek w użytkowaniu aut osobowych.
Źródło: Jalopnik