Artykuł zaktualizowany:

niedziela, listopad 16, 2025
niedziela, 22 czerwiec 2025 22:40

Jak wysoka temperatura niszczy akumulator?

Napisane przez
Jak wysoka temperatura wpływa na akumulator? Jak wysoka temperatura wpływa na akumulator? fot: pexels

Wraz z postępującym ociepleniem klimatu, kierowcy coraz częściej zadają sobie pytanie, czy upały mogą rozładować akumulator w samochodzie. Choć temperatura nie wpływa bezpośrednio na poziom naładowania baterii, długotrwałe wystawienie pojazdu na działanie gorąca może prowadzić do poważnych uszkodzeń. Wysokie temperatury nie powodują nagłego rozładowania akumulatora, ale przyspieszają jego zużycie i mogą skrócić jego żywotność nawet o kilka lat.

Spis treści:

Jak ciepło wpływa na akumulator w samochodzie spalinowym?

Wewnątrz każdego akumulatora znajdują się ciekłe substancje chemiczne, których właściwości umożliwiają magazynowanie i uwalnianie energii elektrycznej. Wysoka temperatura powoduje stopniowe parowanie tych substancji, co prowadzi do korozji płytek ołowianych i obudowy baterii. Choć każdego dnia zmiany te mogą wydawać się nieznaczne, ich skumulowany efekt ma istotny wpływ na trwałość ogniwa.

Parowanie elektrolitu obniża również jego zdolność do przechowywania ładunku, co oznacza, że akumulator z czasem staje się mniej efektywny. Z tego powodu pojazdy użytkowane w chłodniejszych regionach wykazują wyraźnie dłuższą żywotność akumulatorów niż te eksploatowane w strefach gorących. Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe (AAA) oszacowało, że różnica w klimacie może skrócić czas działania akumulatora nawet o 2 lata.

W praktyce oznacza to, że chociaż awaria baterii może nastąpić zimą, jej przyczyna często tkwi w uszkodzeniach spowodowanych przez poprzednie lata letnich upałów. Dlatego eksperci zalecają parkowanie pojazdu w zacienionym miejscu, najlepiej w garażu lub pod drzewem, by ograniczyć wpływ temperatury.

Jak wysokie temperatury wpływają na pojazdy elektryczne?

W samochodach elektrycznych sytuacja jest bardziej złożona. Nie tylko trwałość baterii ulega obniżeniu, ale również realny zasięg pojazdu może się znacząco skrócić. Badanie przeprowadzone przez firmę Recurrent wykazało, że przy temperaturze 38°C średni zasięg pojazdu elektrycznego może spaść nawet o 31%.

"Przy 38 stopniach Celsjusza przeciętny pojazd elektryczny traci średnio 31% swojego zasięgu." - Recurrent


Nie jest to bezpośredni skutek fizyczny działania temperatury, lecz efekt funkcjonowania układów chłodzących, które zużywają część zgromadzonej energii, aby utrzymać optymalną temperaturę pracy baterii.
Oznacza to, że energia, która mogłaby zostać wykorzystana na napęd pojazdu, zostaje zużyta na jego chłodzenie.

Dodatkowo, ładowanie pojazdu elektrycznego w wysokich temperaturach również obciąża akumulator. Może to prowadzić do szybszego starzenia się ogniw. Dlatego zaleca się, by w miarę możliwości ładować pojazd wtedy, gdy temperatura otoczenia jest niższa.

Jakie środki ostrożności warto podjąć?

  • Parkować samochód w cieniu lub garażu.
  • Regularnie sprawdzać stan techniczny akumulatora.
  • Ograniczać ładowanie pojazdu elektrycznego w najgorętszych godzinach dnia.
  • Wybierać akumulatory o podwyższonej odporności termicznej.

Zastosowanie powyższych zasad może znacząco przedłużyć czas eksploatacji akumulatora i ograniczyć ryzyko awarii w nieodpowiednim momencie. Choć wysokie temperatury nie rozładowują baterii od razu, z biegiem czasu potrafią obniżyć ich sprawność i trwałość.

Czy przyszłość przyniesie lepsze rozwiązania?

Wraz z rozwojem technologii oczekuje się pojawienia się nowych rodzajów akumulatorów o zwiększonej odporności na temperaturę. Obecnie jednak kierowcy powinni zachować ostrożność w czasie upałów, szczególnie podczas długotrwałego parkowania pojazdu na słońcu. W przeciwnym razie mogą zostać zmuszeni do wcześniejszej wymiany kosztownego komponentu.

Przypisy:

Recurrent to amerykańska firma technologiczna specjalizująca się w analizie danych dotyczących akumulatorów w pojazdach elektrycznych. Firma dostarcza raporty i prognozy dotyczące kondycji oraz zasięgu baterii w samochodach elektrycznych, zarówno dla właścicieli, jak i sprzedawców aut używanych. Recurrent zbiera dane z tysięcy pojazdów, by lepiej zrozumieć, jak warunki środowiskowe, styl jazdy i inne czynniki wpływają na żywotność baterii i wydajność pojazdów elektrycznych.

Źródło: Jalopnik

Kajtek Wilnis

Student informatyki na Politechnice Śląskiej. Kocham motoryzację oraz nowinki technologiczne. Podróże i spadochroniarstwo to także moja pasja.

https://ego-man.pl/kajtek-wilnis