Spis treści:
- Przedmuchy w silnikach Diesla to zjawisko nieuniknione
- Główne przyczyny nadmiernych przedmuchów w silnikach Diesla
- Jak rozpoznać, że silnik Diesla ma zbyt duże przedmuchy?
- Czy nadmiar przedmuchów można skutecznie naprawić?
Przedmuchy w silnikach Diesla to zjawisko nieuniknione
Wszystkie silniki spalinowe generują pewną ilość przedmuchów, które są wynikiem niedoskonałego uszczelnienia między pierścieniami tłokowymi a ścianą cylindra. Nawet w nowych silnikach poziom ten mieści się zazwyczaj w granicach 1,5 stopy sześciennej na minutę (CFM) w normalnej pracy, a w niskich temperaturach może wzrosnąć do około 3 CFM. Jest to efekt naturalnego zużycia elementów, a pierścienie tłokowe, choć zaprojektowane na długi czas eksploatacji, z czasem tracą swoją szczelność.
Zjawisko to staje się problematyczne dopiero wtedy, gdy jego intensywność przekracza bezpieczne granice. Wówczas może dojść do obniżenia mocy silnika, spadku efektywności paliwowej, a w skrajnych przypadkach - uszkodzenia układu korbowo-tłokowego.
Główne przyczyny nadmiernych przedmuchów w silnikach Diesla
Najczęstszą przyczyną zbyt dużych przedmuchów są zużyte lub zapieczone pierścienie tłokowe. Osad węglowy, który gromadzi się na ich powierzchni, może prowadzić do ich przywierania do ścianek cylindra. W efekcie pierścienie przestają szczelnie przylegać, a sprężone powietrze z komory spalania zaczyna przedostawać się do skrzyni korbowej.
Do innych przyczyn zaliczyć można:
- zużycie samych tłoków,
- zużycie ścian cylindrów,
- brak regularnej konserwacji i wymiany oleju,
- przedostawanie się zanieczyszczeń do komory spalania.
Wszystkie te czynniki prowadzą do rozszczelnienia jednostki napędowej, co może skutkować wzrostem ciśnienia w skrzyni korbowej i dalszymi uszkodzeniami.
Jak rozpoznać, że silnik Diesla ma zbyt duże przedmuchy?
- gwałtowny spadek mocy silnika,
- nierówna praca jednostki napędowej,
- zwiększone zużycie paliwa,
- dymienie z układu odmy,
- wyciek oleju z uszczelek silnika.
Jedną z prostszych metod sprawdzenia ciśnienia w skrzyni korbowej jest zdjęcie korka wlewu oleju i ułożenie go luźno w otworze. Jeśli zostanie on wypchnięty przez ciśnienie - oznacza to nadmiar przedmuchów.
Profesjonalne warsztaty samochodowe dysponują również specjalistycznymi przyrządami do pomiaru ciśnienia skrzyni korbowej oraz testami kompresji i szczelności cylindrów.
Czy nadmiar przedmuchów można skutecznie naprawić?
Wczesne wykrycie problemu daje szansę na uniknięcie kosztownej naprawy lub wymiany jednostki napędowej. W niektórych przypadkach wystarczające jest oczyszczenie pierścieni tłokowych z nagaru lub ich wymiana. W innych niezbędna może się okazać regeneracja całej jednostki - obejmująca honowanie cylindrów, wymianę tłoków i pierścieni oraz uszczelek.
Warto również pamiętać o profilaktyce:
- Regularna wymiana oleju silnikowego i filtrów.
- Stosowanie paliwa wysokiej jakości.
- Unikanie przeciążania zimnego silnika.
- Kontrola układu odmy i ewentualne jego czyszczenie.
Zaniedbanie przedmuchów może doprowadzić do zjawiska rozbiegania się silnika, gdy olej z miski olejowej zostaje zasysany i spalany jak paliwo. To stan bez kontroli, w którym silnik pracuje samoczynnie do momentu jego całkowitego zniszczenia.
Z uwagi na możliwe skutki, warto obserwować objawy i reagować natychmiast. Przedmuchy w silniku Diesla są normalne, ale ich nadmiar nigdy nie powinien być ignorowany.
Przypisy:
Pierścienie tłokowe to metalowe pierścienie umieszczone w rowkach na tłoku silnika spalinowego. Ich głównym zadaniem jest:
- uszczelnienie komory spalania, aby zapobiec przedostawaniu się gazów do skrzyni korbowej,
- kontrola zużycia oleju, poprzez zgarnianie nadmiaru oleju ze ścianek cylindra,
- odprowadzanie ciepła z tłoka do ścianki cylindra.
Zwykle stosuje się dwa lub trzy pierścienie na tłok, a ich zużycie może prowadzić do utraty mocy, zwiększonego zużycia oleju i przedmuchów.
Źródło: Jalopnik