wtorek, 24 czerwiec 2025 23:01

Przedmuchy: Jak je rozpoznać i naprawić? - poradnik

Czym są przedmuchy? Czym są przedmuchy? fot: unsplash

Zjawisko przedmuchów w silnikach spalinowych jest powszechnie znane, jednak w przypadku jednostek wysokoprężnych jego nasilenie może prowadzić do poważnych konsekwencji. Przedmuchy, czyli przedostawanie się gazów spalinowych do skrzyni korbowej, są zjawiskiem naturalnym, ale ich nadmiar może sygnalizować zużycie kluczowych elementów silnika. W ekstremalnych przypadkach może dojść do tzw. "rozbiegania się" silnika Diesla, co grozi jego trwałym uszkodzeniem.

Spis treści:

Przedmuchy w silnikach Diesla to zjawisko nieuniknione

Wszystkie silniki spalinowe generują pewną ilość przedmuchów, które są wynikiem niedoskonałego uszczelnienia między pierścieniami tłokowymi a ścianą cylindra. Nawet w nowych silnikach poziom ten mieści się zazwyczaj w granicach 1,5 stopy sześciennej na minutę (CFM) w normalnej pracy, a w niskich temperaturach może wzrosnąć do około 3 CFM. Jest to efekt naturalnego zużycia elementów, a pierścienie tłokowe, choć zaprojektowane na długi czas eksploatacji, z czasem tracą swoją szczelność.

Zjawisko to staje się problematyczne dopiero wtedy, gdy jego intensywność przekracza bezpieczne granice. Wówczas może dojść do obniżenia mocy silnika, spadku efektywności paliwowej, a w skrajnych przypadkach - uszkodzenia układu korbowo-tłokowego.

Główne przyczyny nadmiernych przedmuchów w silnikach Diesla

Najczęstszą przyczyną zbyt dużych przedmuchów są zużyte lub zapieczone pierścienie tłokowe. Osad węglowy, który gromadzi się na ich powierzchni, może prowadzić do ich przywierania do ścianek cylindra. W efekcie pierścienie przestają szczelnie przylegać, a sprężone powietrze z komory spalania zaczyna przedostawać się do skrzyni korbowej.

Do innych przyczyn zaliczyć można:

  • zużycie samych tłoków,
  • zużycie ścian cylindrów,
  • brak regularnej konserwacji i wymiany oleju,
  • przedostawanie się zanieczyszczeń do komory spalania.

Wszystkie te czynniki prowadzą do rozszczelnienia jednostki napędowej, co może skutkować wzrostem ciśnienia w skrzyni korbowej i dalszymi uszkodzeniami.

Jak rozpoznać, że silnik Diesla ma zbyt duże przedmuchy?

  • gwałtowny spadek mocy silnika,
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • dymienie z układu odmy,
  • wyciek oleju z uszczelek silnika.

Jedną z prostszych metod sprawdzenia ciśnienia w skrzyni korbowej jest zdjęcie korka wlewu oleju i ułożenie go luźno w otworze. Jeśli zostanie on wypchnięty przez ciśnienie - oznacza to nadmiar przedmuchów.

Profesjonalne warsztaty samochodowe dysponują również specjalistycznymi przyrządami do pomiaru ciśnienia skrzyni korbowej oraz testami kompresji i szczelności cylindrów.

Czy nadmiar przedmuchów można skutecznie naprawić?

Wczesne wykrycie problemu daje szansę na uniknięcie kosztownej naprawy lub wymiany jednostki napędowej. W niektórych przypadkach wystarczające jest oczyszczenie pierścieni tłokowych z nagaru lub ich wymiana. W innych niezbędna może się okazać regeneracja całej jednostki - obejmująca honowanie cylindrów, wymianę tłoków i pierścieni oraz uszczelek.

Warto również pamiętać o profilaktyce:

  1. Regularna wymiana oleju silnikowego i filtrów.
  2. Stosowanie paliwa wysokiej jakości.
  3. Unikanie przeciążania zimnego silnika.
  4. Kontrola układu odmy i ewentualne jego czyszczenie.

Zaniedbanie przedmuchów może doprowadzić do zjawiska rozbiegania się silnika, gdy olej z miski olejowej zostaje zasysany i spalany jak paliwo. To stan bez kontroli, w którym silnik pracuje samoczynnie do momentu jego całkowitego zniszczenia.

Z uwagi na możliwe skutki, warto obserwować objawy i reagować natychmiast. Przedmuchy w silniku Diesla są normalne, ale ich nadmiar nigdy nie powinien być ignorowany.

Przypisy:

Pierścienie tłokowe to metalowe pierścienie umieszczone w rowkach na tłoku silnika spalinowego. Ich głównym zadaniem jest:

  • uszczelnienie komory spalania, aby zapobiec przedostawaniu się gazów do skrzyni korbowej,
  • kontrola zużycia oleju, poprzez zgarnianie nadmiaru oleju ze ścianek cylindra,
  • odprowadzanie ciepła z tłoka do ścianki cylindra.

Zwykle stosuje się dwa lub trzy pierścienie na tłok, a ich zużycie może prowadzić do utraty mocy, zwiększonego zużycia oleju i przedmuchów.

Źródło: Jalopnik