Artykuł zaktualizowany:

poniedziałek, listopad 17, 2025
środa, 09 lipiec 2025 21:26

Poduszki powietrzne czy amortyzatory pneumatyczne? - poradnik

Napisane przez
Poduszki powietrzne vs amortyzatory pneumatyczne Poduszki powietrzne vs amortyzatory pneumatyczne fot: pexels

Współczesne zawieszenia pojazdów osobowych coraz częściej wykorzystują zaawansowane technologie, które mają poprawić komfort jazdy i umożliwić dynamiczne dostosowanie parametrów do warunków drogowych. Wśród nich znajdują się dwa popularne rozwiązania pneumatyczne - amortyzatory pneumatyczne oraz poduszki powietrzne. Choć oba systemy korzystają z powietrza, ich budowa i zasada działania różnią się zasadniczo.

Spis treści:

Amortyzatory pneumatyczne łączą dwa mechanizmy w jednej obudowie

Amortyzatory pneumatyczne pełnią jednocześnie funkcję tłumika drgań i sprężyny, co odróżnia je od tradycyjnych układów zawieszenia, gdzie te elementy są oddzielne. Wewnątrz amortyzatora znajduje się komora z gazem (najczęściej azotem) oraz cieczą hydrauliczną. W trakcie jazdy komputer może kontrolować ilość wtłaczanego gazu, co wpływa na sztywność zawieszenia.

Wysoki poziom integracji mechanizmów pozwala także na utrzymanie stabilnej wysokości nadwozia, niezależnie od obciążenia pojazdu. W momencie uderzenia w nierówność powietrze ściska się, napierając na ciecz, która nie ulega kompresji. Powstające ciśnienie przywraca pojazd do poziomu, tłumiąc jednocześnie drgania.

"To sprawia, że jazda jest niesamowicie płynna, a kabina zawsze utrzymuje się na jednym poziomie." - Nicholas Werner


W porównaniu do bardziej skomplikowanych systemów hydraulicznych stosowanych m.in. przez markę Citroën, rozwiązanie to jest lżejsze, bardziej kompaktowe i mniej podatne na awarie. Możliwość ręcznej regulacji ciśnienia przez kierowcę lub pełna automatyzacja za pomocą komputera pokładowego sprawiają, że amortyzatory pneumatyczne są rozwiązaniem uniwersalnym - zarówno dla miłośników komfortu, jak i dynamicznej jazdy.

Poduszki powietrzne zamiast tradycyjnych sprężyn

Poduszki powietrzne, określane również jako zawieszenie pneumatyczne, różnią się od amortyzatorów pneumatycznych przede wszystkim tym, że nie zawierają cieczy hydraulicznej ani nie pełnią roli tłumika. Są to elastyczne miechy, które zastępują klasyczne sprężyny śrubowe lub resory piórowe. Amortyzatory w takim systemie nadal występują, ale są oddzielnym elementem.

Pozwala to na dokładne wyrównanie wysokości pojazdu nawet przy dużym obciążeniu jednej strony samochodu. Każda z poduszek jest kontrolowana indywidualnie, a komputer zarządza poziomem powietrza w systemie za pomocą kompresora i zbiornika gazu. W praktyce oznacza to, że nadwozie dosłownie "pływa" na poduszkach powietrznych, eliminując niemal wszystkie drgania.

To właśnie dlatego system ten stosowany jest standardowo w luksusowych modelach takich marek jak Rolls-Royce, Bentley, Mercedes czy Audi. Oferuje nieporównywalny komfort jazdy, zbliżony do unoszenia się na chmurze. Co więcej, zestawy poduszek powietrznych można instalować także w samochodach nieprzystosowanych fabrycznie do tej technologii, uzyskując zindywidualizowaną charakterystykę zawieszenia - od ekstremalnej miękkości po sportowe ustawienia.

Kluczowe różnice pomiędzy rozwiązaniami

CechyAmortyzatory pneumatycznePoduszki powietrzne
Funkcja sprężyny Tak Tak
Funkcja tłumienia drgań Tak Nie
Złożoność systemu Mniejsza Większa
Możliwość regulacji sztywności Tak Tak
Elementy oddzielne Nie Tak
Komfort jazdy Wysoki Bardzo wysoki
Występowanie w autach luksusowych Czasami Standard


Wybór między tymi dwoma rozwiązaniami zależy głównie od oczekiwań kierowcy i rodzaju pojazdu.
Amortyzatory pneumatyczne to kompaktowe i uniwersalne rozwiązanie, które dobrze sprawdzi się w szerokim zakresie zastosowań. Z kolei poduszki powietrzne gwarantują najwyższy komfort jazdy i są stosowane głównie tam, gdzie liczy się ekskluzywne wykończenie oraz perfekcyjna stabilizacja nadwozia.

Oba systemy opierają się na regulowanym ciśnieniu powietrza, jednak różnice konstrukcyjne i funkcjonalne sprawiają, że pełnią nieco odmienne role w pojazdach. Z tego powodu ich zastosowanie zależy nie tylko od preferencji, ale również od wymagań technicznych konkretnego modelu.

Przypisy:

Nicholas Werner to amerykański dziennikarz motoryzacyjny, znany przede wszystkim ze swojej pracy dla serwisu Jalopnik, gdzie od 2017 roku publikuje artykuły łączące wiedzę techniczną z pasją do samochodów. Specjalizuje się w tematach związanych z zawieszeniem, osiągami i historią motoryzacji, a jego teksty często tłumaczą złożone zagadnienia w przystępny i humorystyczny sposób. Poza dziennikarstwem, Werner ma doświadczenie jako scenarzysta i producent, m.in. współtworzył internetowy program All Your History, łączący tematykę popkulturową z narracją historyczną. Jego styl charakteryzuje się lekkością, rzeczowością i wyraźną sympatią do klasycznych aut i technologicznych ciekawostek.

Źródło: Jalopnik

Kajtek Wilnis

Student informatyki na Politechnice Śląskiej. Kocham motoryzację oraz nowinki technologiczne. Podróże i spadochroniarstwo to także moja pasja.

https://ego-man.pl/kajtek-wilnis