sobota, 29 marzec 2025 19:31

Wady opon całorocznych

Czy opony całoroczne mają wady? Czy opony całoroczne mają wady? fot: unsplash

Opony są jednym z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Dla wielu kierowców wybór odpowiedniego ogumienia wiąże się z kompromisem pomiędzy wygodą użytkowania a osiągami w trudnych warunkach. Na rynku najpopularniejsze są opony całoroczne, które mają łączyć zalety opon letnich i zimowych. Jednak jak pokazują badania i doświadczenia ekspertów, taki kompromis ma swoje wyraźne ograniczenia.

W ostatnich latach temat skuteczności opon całorocznych analizowany był przez wielu specjalistów, w tym Ryana Pszczolkowskiego, menedżera programu opon w amerykańskim serwisie Consumer Reports. Według niego nowoczesne opony całoroczne są "szwajcarskim scyzorykiem wśród opon", ponieważ oferują przyzwoitą przyczepność przez cały rok, także w umiarkowanych warunkach zimowych. Jednak nie zastępują wyspecjalizowanego ogumienia w ekstremalnych sytuacjach.

Spis treści:

Ograniczenia opon całorocznych w niskich temperaturach

Największym problemem opon całorocznych jest ich skuteczność w niskich temperaturach. Poniżej 7 stopni Celsjusza guma, z której są wykonane, zaczyna twardnieć, co znacząco zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania. Eksperci zalecają, aby w warunkach zimowych nie polegać wyłącznie na oponach całorocznych, szczególnie gdy temperatura spada poniżej 7 stopni.

Dodatkowo w warunkach śniegu, lodu lub błota pośniegowego opony te nie są w stanie zapewnić skutecznego odprowadzania nieczystości spod kół. Ich bieżnik nie jest projektowany z myślą o pokonywaniu tak trudnych warunków. Tymczasem opony zimowe posiadają specjalne rowki i lamelki, które skutecznie radzą sobie z tym problemem, zapewniając lepszy kontakt opony z nawierzchnią.

Słabsze parametry opon całorocznych w suchych warunkach

Opony całoroczne są kompromisem również pod względem osiągów w suchych warunkach. Ich skład chemiczny i wzór bieżnika sprawiają, że nie są tak przyczepne jak opony letnie lub sportowe. Dla kierowców lubiących dynamiczną jazdę, szczególnie latem, opony całoroczne nie zapewniają takich samych doznań i poziomu bezpieczeństwa, jak specjalistyczne ogumienie przeznaczone do jazdy w ciepłych miesiącach.

Warto jednak podkreślić, że w codziennym użytkowaniu na suchych i mokrych drogach opony całoroczne oferują wystarczającą przyczepność dla większości kierowców. Charakteryzują się także niskimi oporami toczenia, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa oraz dłuższą żywotność bieżnika.

Alternatywa dla opon całorocznych - warianty all-weather i ultra-high-performance

Dla kierowców mieszkających w rejonach o wyjątkowo trudnych warunkach zimowych rozwiązaniem mogą być opony całoroczne typu all-weather. Niektóre modele tych opon posiadają oznaczenie trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (3PMSF), które potwierdza spełnienie wymogów stawianych oponom zimowym w Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej.

Opony all-weather oferują lepszą przyczepność w śniegu i błocie pośniegowym niż standardowe opony całoroczne, ale nie dorównują skutecznością oponom zimowym. Z kolei dla kierowców preferujących sportową jazdę istnieją opony całoroczne klasy ultra-high-performance. Charakteryzują się one:

  • bardziej płaskim i szerokim bieżnikiem,
  • miększą mieszanką gumy niż zwykłe opony całoroczne,
  • lepszą przyczepnością na suchych i mokrych nawierzchniach.

Jednocześnie ich osiągi w warunkach zimowych są niższe niż w przypadku klasycznych opon całorocznych.

Czy opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem?

Decyzja o wyborze opon zależy od wielu czynników. Dla kierowców, którzy poruszają się głównie w umiarkowanym klimacie i nie oczekują sportowych osiągów, opony całoroczne mogą być wystarczające. Natomiast w miejscach, gdzie zimą często występują śnieg i lód, znacznie bezpieczniejszym wyborem będą opony zimowe lub całoroczne z oznaczeniem 3PMSF.

Jak podkreśla Ryan Pszczolkowski, opony całoroczne są najpopularniejszym rozwiązaniem na rynku, ponieważ łączą wygodę użytkowania i akceptowalne parametry bezpieczeństwa w większości warunków pogodowych.

"Są szwajcarskim scyzorykiem wśród opon, ponieważ zapewniają dobrą przyczepność przez cały rok dla większości kierowców, w tym umiarkowaną przyczepność zimą i na śniegu." - Ryan Pszczolkowski

Wybór odpowiedniego rodzaju opon powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb kierowcy, warunków klimatycznych oraz preferowanego stylu jazdy.

Przypisy:

Consumer Reports to amerykańska, niezależna organizacja non-profit zajmująca się testowaniem, recenzowaniem i porównywaniem produktów oraz usług konsumenckich.
Działa od 1936 roku i finansuje swoją działalność wyłącznie z subskrypcji, nie przyjmując reklam.
Organizacja znana jest z prowadzenia rzetelnych, szczegółowych testów m.in. sprzętu elektronicznego, samochodów, żywności oraz opon.

3PMSF to skrót od Three Peak Mountain Snowflake, co w języku polskim oznacza symbol trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu.
Jest to oficjalne oznaczenie umieszczane na oponach, które przeszły testy i spełniają określone wymagania dotyczące przyczepności na śniegu. Certyfikat ten jest nadawany zgodnie z normami Amerykańskiego Stowarzyszenia Producentów Opon (USTMA) lub Unii Europejskiej.
Opona z oznaczeniem 3PMSF została przetestowana pod kątem skuteczności w trudnych warunkach zimowych, takich jak śnieg i błoto pośniegowe.

Źródło: Jalopnik