poniedziałek, 24 marzec 2025 23:59

Dlaczego już nie widujemy wysuwanych reflektorów w samochodach?

Dlaczego samochody już nie mają wysuwanych reflektorów? Dlaczego samochody już nie mają wysuwanych reflektorów? fot: unsplash

Wysuwane reflektory były przez dekady symbolem nowoczesności i sportowego charakteru samochodów. Pojawiały się zarówno w autach luksusowych, jak i w popularnych modelach rodzinnych. Dziś niemal zupełnie zniknęły z rynku motoryzacyjnego, a ostatnie pojazdy z tym rozwiązaniem opuściły fabryki na początku XXI wieku.

Spis treści:

Jakie modele zapoczątkowały modę na wysuwane reflektory?

Pierwszym samochodem seryjnym z ukrytymi reflektorami był Cord 810 z 1936 roku. Amerykański producent zdecydował się ukryć światła w nadkolach, aby zachować opływową linię nadwozia i uniknąć montażu wystających lamp. Pomysł zyskał popularność dopiero w latach 60. i 70., gdy normy w Stanach Zjednoczonych wymusiły stosowanie standardowych okrągłych reflektorów.

Aby zachować nowoczesny wygląd nadwozia, projektanci zaczęli maskować lampy za pomocą mechanicznych osłon i klap. W latach 80. i na początku 90. wysuwane reflektory stały się standardem w sportowych i futurystycznych modelach. Obecne były między innymi w samochodach takich marek jak Pontiac, Mitsubishi, Honda czy Lamborghini.

Co zapoczątkowało ich znikanie z rynku?

Początek końca nastąpił w 1984 roku, kiedy to Ford Motor Company zaprezentował model Taurus. Firma lobbowała wcześniej o złagodzenie przepisów dotyczących wyglądu reflektorów, ponieważ planowany projekt wymagał użycia nowej technologii - płaskich świateł zespolonych. Władze zgodziły się na zmianę norm, co pozwoliło projektantom tworzyć nowoczesne, zintegrowane reflektory, bez konieczności stosowania mechanizmów podnoszących.

Choć Taurus nie był jedyną przyczyną zaniku pop-upów, był jednym z przełomowych modeli, które pokazały, że nowoczesność może iść w parze z bezpieczeństwem i prostotą. Od tego momentu producenci zaczęli odchodzić od skomplikowanych i awaryjnych systemów wysuwających lampy.

Jakie inne czynniki przyczyniły się do wycofania tego rozwiązania?

Lista przyczyn była szersza. Oprócz zmienionych norm technicznych doszły również względy bezpieczeństwa. W 1998 roku Unia Europejska wprowadziła przepisy, które nakazywały producentom aut dostosowanie konstrukcji pojazdów do ochrony pieszych w razie wypadku. Wysuwane reflektory stanowiły zagrożenie, ponieważ ich twarda konstrukcja i ostre krawędzie mogły powodować dodatkowe obrażenia przy kolizjach.

Na rynku amerykańskim systemy te były stosowane do początku lat 2000. Ostatnie modele, które je wykorzystywały, to Chevrolet Corvette (C5) oraz Lotus Esprit V8. Po 2004 roku wysuwane reflektory całkowicie zniknęły z nowych modeli.

Jak zmieniła się technologia reflektorów w XXI wieku?

Współczesne pojazdy są wyposażone w zaawansowane systemy oświetlenia, takie jak:

Nowoczesne rozwiązania oferują znacznie lepszą widoczność, są bardziej energooszczędne i spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Dodatkowo, integracja oświetlenia z nadwoziem poprawia aerodynamikę i pozwala projektantom na większą swobodę w tworzeniu linii stylistycznych.

Choć wysuwane reflektory zapisały się w historii motoryzacji jako element kultowy, zostały ostatecznie zastąpione przez praktyczniejsze i bezpieczniejsze technologie. Zmiana ta odzwierciedla szerszy trend w przemyśle motoryzacyjnym, który kładzie coraz większy nacisk na efektywność i ochronę uczestników ruchu drogowego.

Przypisy:

Reflektory ksenonowe – system oświetlenia samochodowego wykorzystujący wyładowania gazowe, dający silniejsze i bielsze światło niż tradycyjne żarówki halogenowe. Charakteryzują się dużą efektywnością i lepszym zasięgiem.

Technologia LED – oświetlenie wykorzystujące diody elektroluminescencyjne, które zapewniają niskie zużycie energii, długą żywotność oraz możliwość tworzenia cienkich i nowoczesnych form reflektorów.

Adaptacyjne światła matrycowe – zaawansowany system świateł drogowych sterowany komputerowo, który automatycznie dostosowuje strumień światła do warunków jazdy i obecności innych uczestników ruchu, zapewniając lepszą widoczność bez oślepiania.

Źródło: Jalopnik