Spis treści:
- Dlaczego na nowych oponach pojawiają się włoski z gumy
- Jak powstają gumowe wypustki podczas wulkanizacji
- Czy obecność włosków oznacza, że opona jest nowa?
- Czy włoski na oponach należy usuwać?
Dlaczego na nowych oponach pojawiają się włoski z gumy
Gumowe wypustki na nowych oponach to tzw. nadlewki odpowietrzające, które powstają podczas procesu wulkanizacji opony. Każda nowa opona, zanim trafi do sprzedaży, przechodzi szereg etapów produkcyjnych. W początkowej fazie powstaje tzw. "zielona opona", czyli niewykończony kawałek surowej gumy bez bieżnika i oznaczeń.
Ostateczny kształt i twardość opona zyskuje dopiero w procesie wulkanizacji. W tym etapie "zielona opona" trafia do ogromnej formy, gdzie pod wpływem wysokiego ciśnienia, pary wodnej i temperatury zyskuje bieżnik oraz napisy na ścianach bocznych. Aby zapewnić idealne przyleganie gumy do formy i usunąć pęcherzyki powietrza, forma zostaje wyposażona w dziesiątki małych otworów wentylacyjnych.
Jak powstają gumowe wypustki podczas wulkanizacji
Podczas wulkanizacji gorąca para wtłaczana jest do elastycznych pęcherzy wewnątrz formy, co powoduje rozprężenie gumy i dociśnięcie jej do ścianek formy. W momencie nacisku nadmiar powietrza uchodzi przez mikrootwory, jednak razem z nim przez otwory wypychany jest też fragment miękkiej gumy. Po zakończeniu procesu i wyjęciu opony z formy na jej powierzchni widoczne są charakterystyczne gumowe włoski - właśnie te nadlewki odpowietrzające.
Są one całkowicie nieszkodliwe i nie mają żadnego wpływu na osiągi opony, zużycie bieżnika ani trakcję. Ich obecność nie świadczy również jednoznacznie o tym, że opona jest nowa. Tego typu wypustki mogą pozostać widoczne nawet na wieloletnich egzemplarzach, jeśli ogumienie ma bardzo niski przebieg.
Czy obecność włosków oznacza, że opona jest nowa?
Widoczne nadlewki odpowietrzające mogą sugerować niewielkie użytkowanie opony, ale nie stanowią wiarygodnego wskaźnika jej wieku. W wielu przypadkach opony zachowują te wypustki przez lata, szczególnie na ścianach bocznych, gdzie powierzchnia nie styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogi.
Najpewniejszym sposobem określenia wieku opony pozostaje sprawdzenie tzw. kodu DOT, czyli daty produkcji, która znajduje się na jej boku. Kod ten pozwala ocenić, kiedy opona została wyprodukowana, niezależnie od jej wyglądu zewnętrznego.
Czy włoski na oponach należy usuwać?
Nadlewki odpowietrzające nie wymagają usuwania i nie wpływają na komfort ani bezpieczeństwo jazdy. Podczas normalnej eksploatacji samochodu wypustki na powierzchni bieżnika ścierają się samoczynnie już po kilku przejechanych kilometrach. Te znajdujące się na bokach mogą pozostać dłużej, lecz nie mają żadnego wpływu na użytkowanie pojazdu.
Jeśli kierowca uzna je za nieestetyczne, może je ręcznie przyciąć lub zeszlifować, choć nie ma takiej konieczności. Obecność włosków to naturalny i powszechny element procesu produkcji ogumienia, który nie świadczy o wadliwości ani nie wpływa na jego parametry użytkowe.
Przypisy:
Wulkanizacja to kluczowy etap w przetwórstwie gumy, który polega na trwałym usieciowaniu cząsteczek kauczuku przy użyciu wysokiej temperatury, ciśnienia i dodatków chemicznych - najczęściej siarki. Proces ten przekształca surową, lepką i plastyczną gumę w materiał elastyczny, wytrzymały i odporny na działanie czynników zewnętrznych, takich jak ścieranie, rozciąganie czy zmiany temperatury.
Technologia ta znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle - przede wszystkim w produkcji opon samochodowych, ale także w wytwarzaniu uszczelek, podeszew butów, elementów amortyzujących i przewodów. Dzięki wulkanizacji możliwe jest uzyskanie gumy o precyzyjnych właściwościach mechanicznych i długiej żywotności. Proces ten został odkryty przypadkowo w XIX wieku przez Charlesa Goodyeara, co zapoczątkowało rozwój nowoczesnego przemysłu gumowego.
Źródło: Jalopnik