sobota, 17 grudzień 2022 09:26

CMS: Co powinno pojawić się w stopce Twojej strony internetowej? Wyróżniony

Co ma być w stopce strony Co ma być w stopce strony fot: pixabay

Wszystkie strony witryny powinny mieć stopkę, a jeśli Twoja jej nie ma lub jest źle zaprojektowana, musisz jak najszybciej poświęcić jej odpowiednią uwagę. A faktem jest, że wbrew pozorom ostatnia część stron jest bardzo ważna, jeśli wiesz, jak ją wykorzystać.

 

Co to jest stopka?

Stopka to ostatnia sekcja strony internetowej, ta, która kończy jej zawartość. Chodzi o nadanie ostatecznej oprawy informacjom, dla których zwykle umieszczamy linki do innych sekcji strony, przyciski udostępniania na portalach społecznościowych, dane kontaktowe firmy, wśród innych interesujących nas rzeczy.

Aby zasygnalizować użytkownikowi, że dotarł do stopki, wprowadza się zmiany w grafice stopki: zmiana koloru, zmiana czcionki, obramowanie itp. Można to zrobić za pomocą layoutu, albo szablonów do systemu CMS, albo programu do tworzenia stron internetowych. Można też wygenerować stopkę w html, czyli z tagu HTML.

Niezależnie od tego, jak go stworzysz, ważne jest, abyś upewnił się, że ustawisz go tak, aby pojawił się na wszystkich stronach Twojej witryny. W ten sposób zachowasz jednolitość w projekcie i zarówno Ty, jak i Twoi użytkownicy będą mogli z niego skorzystać.

 

SN2.PL - linki reklamowe dofollow bez pośredników. Wzmocnij swoja stronę internetową. Zarabiaj więcej.

 

Do czego służy stopka?


Głównym celem stopki jest wskazanie użytkownikowi, że dotarł do końca strony, a także zaoferowanie mu wizualnego podsumowania stron, które należy wziąć pod uwagę. Stopka jest przydatna do umieszczenia ważnych danych o firmie lub autorze, umożliwiając użytkownikom kontakt w razie potrzeby, budując zaufanie do strony.

Może być również doskonałym uzupełnieniem menu głównego, goszcząc ważne linki, które nie "mieszczą się" w jego obrębie, dzięki czemu użytkownik może przejść bezpośrednio do sekcji takich jak blog, sklep czy dział FAQ lub innych, które zachęcają do działania, jak kontakt czy zapisanie się do newslettera.

Popraw swoje pozycjonowanie organiczne

Jeśli się nad tym zastanowić, to stopka jest miejscem, które występuje na wszystkich stronach witryny. Dzięki temu ma duży potencjał do pracy nad wewnętrznym linkowaniem Twojej strony, dlatego jest kluczowy w jej architekturze.

Adresy URL, które są zawarte w stopce, będą otrzymywać linki przychodzące z każdej ze stron witryny, na której się znajdują. Dlatego ciekawym rozwiązaniem jest ocena, na które strony stawiasz i którym chcesz nadać większy autorytet poprzez umieszczenie ich w stopce. Możesz na przykład dodać linki do kategorii, produktów lub usług albo artykułów na blogu. W przypadku kategorii czy produktów lub usług, te zazwyczaj nie mają możliwości zdobycia linków przychodzących, dlatego docenią interlinking oferowany przez stopkę.

To samo dotyczy nowych artykułów na blogu: to świetna okazja, by dać im dodatkowy impuls w pozycjonowaniu i chwilowo cieszyć się autorytetem, jaki dają im strony główne. Wiedząc, że bot odwiedzi stronę główną i że zwróci uwagę na znajdujące się tam linki (także te w stopce), jest to okazja nie do przegapienia, prawda?

Dlaczego stopka jest ważniejsza niż się wydaje?

Badania przewijania pokazują, że większość użytkowników skupia się na informacjach znajdujących się na górze stron. Prawda jest jednak taka, że zależy to od strategii stosowanych przez webmastera, gdyż inne strony, które szeroko dystrybuują swoją treść mają lepszy scrolling.

Zatem Twoja stopka nie musi być "stratą" czasu i środków. Na przykład, jeśli Twoja strona ma rozwijane menu, które "przewija się w dół" wraz z treścią, użytkownik może stamtąd konsultować inne sekcje. Ponadto, w celu poprawy doświadczenia użytkownika, wielu SEO optymalizuje poprzez dodanie elementów ważnych dla odbiorców. Spowodowało to, że użytkownicy stali się bardziej oswojeni ze stopką i często do niej przewijali. Zatem posiadając stopkę, poprawiasz user experience i nawigację, czyli bardzo ważne czynniki wpływające na poprawę pozycjonowania.

Jakie elementy powinna zawierać stopka?

Choć nie ma "poprawnej" listy elementów, które powinna zawierać stopka strony internetowej, to istnieje kilka, które są niezbędne w większości przypadków.

Przyciski mediów społecznościowych

Istotne jest, aby Twoi użytkownicy mogli dzielić się treściami, które lubią, dlatego możesz dodać przyciski do udostępniania lub śledzenia Twoich profili w sieciach społecznościowych. Zbadaj, z których platform społecznościowych Twoi użytkownicy korzystają najczęściej i nadaj im priorytet.


Logo Twojej marki

Stopka nie jest jedynym obszarem, w którym powinieneś umieścić swoje logo, pamiętaj, że Twoja strona internetowa jest głównym portalem do dobrego brandingu. W stopce możesz umieścić kilka wariantów, które przyciągają uwagę i sprawiają, że użytkownik myśli o Twojej marce podczas wizyt w Twoich treściach. Możesz na przykład dodać swoje logo, a pod nim hasło.

NAP

Dane kontaktowe są bardzo ważne w tworzeniu i zachęcaniu do kontaktu zwrotnego ze społeczeństwem, dlatego dobra stopka zawsze posiada numery telefonów, e-mail do obsługi klienta lub wsparcia, a także adres fizycznych biur (jeśli je masz).

Formularz newslettera

Prawdopodobnie chcesz, aby Twoi użytkownicy zostawili Ci swoje dane kontaktowe, abyś mógł dalej pielęgnować ich zainteresowanie Twoimi treściami dzięki newsletterowi. Chociaż istnieje kilka strategii umieszczania formularza subskrypcji, stopka jest bardzo praktyczna. Skoro użytkownicy dotarli do końca treści i jeśli podobało im się to, co przeczytali, zobaczyli i/lub usłyszeli, będą zmotywowani do pozostawienia Ci swoich danych kontaktowych, abyś mógł wysłać im więcej.

Informacja o prawach autorskich

Informacja o prawach autorskich musi być gdzieś na Twojej stronie, aby użytkownicy wiedzieli, że muszą przestrzegać międzynarodowych i krajowych przepisów dotyczących korzystania z treści innych osób. Umieszczenie go w stopce strony jest wygodne, ponieważ osoby chcące skorzystać z Twoich treści na pewno będą ich tam szukać.

Mapa strony

Jest to kolejny istotny element w stopce, ponieważ użytkownicy mogą zobaczyć jaka jest ogólna struktura Twojej strony i znaleźć linki do sekcji, których nie widzieli w normalnej nawigacji. Jak widać, jest to szansa na zatrzymanie użytkownika na znacznie dłużej i pomoże przeglądarkom internetowym w lepszym zrozumieniu Twojej strony.


Nagrody i pieczęcie zaufania

Jeśli Twoja firma zdobyła nagrody lub uzyskała pieczęcie, które potwierdzają posiadane bezpieczeństwo, stabilność i inne atrybuty, możesz je opublikować w stopce. Jest to bardzo skuteczne rozwiązanie, ponieważ na ogół użytkownicy nie zauważą ich, jeśli zrobisz całą informację prasową, ale umieszczając je w stopce, wykorzystasz je w bardziej odpowiedni sposób.

Opis

Jest to krótki opis Twojej firmy lub projektu internetowego, który daje wyobrażenie o jego celu i najważniejszych wartościach lub zasadach. Często zdarza się, że towarzyszy temu link do sekcji "O mnie". Umieszczenie tej informacji w stopce uspokoi użytkowników, którzy jeszcze nie mają do Ciebie zaufania.

Teksty prawne

Wszystkie strony internetowe muszą wyświetlać swoje teksty prawne (w zależności od projektu). Teksty te muszą pojawić się na każdej stronie serwisu, dlatego stopka jest idealnym miejscem do spełnienia tego wymogu.

Jak zoptymalizować stopkę swojej strony internetowej?

Aby wiedzieć, co umieścić w stopce swojej strony internetowej, musisz znać swoich użytkowników, nie możesz jej wypełnić dla samego faktu. Bądź strategiczny i nadaj priorytety sekcjom, które najbardziej interesują Twoich użytkowników. Na przykład, jeśli masz bardzo aktywną publiczność na portalach społecznościowych, nie powinieneś pomijać przycisków udostępniania.

Z drugiej strony możesz dodać linki do stron, które nie mają tak dużego ruchu, ale są istotne dla Twojej struktury internetowej. Tak jest w przypadku niektórych stron produktów lub kategorii, które nie mieszczą się w menu głównym. A jeśli twoja strona jest wystarczająco duża, możesz dodać różne tagi, których używasz do grupowania treści.

Wszystko to poprawia nawigację użytkownika, ale także bota indeksującego, który przejdzie więcej razy przez te strony i zauważy, że mają one wiele linków przychodzących — tych z każdej stopki, gdzie umieścisz link do niej — i zawsze doda je jako część struktury Twojej sieci.

 

SN2.PL - artykuły sponsorowane i linki reklamowe dofollow bez pośredników. Zobacz nasze portale

 

Błędy, których nie powinieneś popełniać w stopce strony

Oprócz rzeczy, które możesz umieścić w stopce, są też takie, których nie możesz. Co więcej, umieszczenie ich może być błędem. Co więcej, ich umieszczenie może być błędem.

Umieszczenie przycisków mediów społecznościowych, których nie masz lub których nie optymalizujesz.

Nie myśl, że musisz umieścić wszystkie sieci społecznościowe na swoich stronach, jeśli faktycznie nie masz profilu na każdej z nich. To tylko rozczaruje użytkownika. I tak samo byłoby, gdybyś mimo, że masz profil np. na Twitterze, to masz tylko 3 tweety. Prawda jest taka, że nawet nie zawracasz sobie tym głowy. Błędem byłoby więc umieszczanie go w stopce i wszędzie indziej na swojej stronie.
Osadzanie linków bez znaczenia.

Jeśli masz bloga, na którym nie pracujesz tak bardzo nad SEO czy jakością treści dla użytkownika, nie wykorzystuj stopki do umieszczania linków do tych postów, ponieważ nie są one istotne dla użytkownika ani dla pozycjonowania. Gdy odwiedzający dotrze (zakładając, że kliknie) i zobaczy, że jest to coś bez większej wartości, to tylko odbije się, co jest niekorzystne dla Twojego pozycjonowania SEO.

Dodanie zbyt wielu elementów.

Pamiętaj, że celem stopki jest ułatwienie pracy użytkownikowi, więc jeśli dodasz dużo elementów, nawet jeśli są ważne, to umniejszają one wzajemnie swoją istotność i użytkownik pójdzie po ten, na którym najmniej mu zależy. Albo mogą nawet nie kliknąć, bo czują się przytłoczeni.