środa, 20 marzec 2024 16:31

Nikola i kłopoty z łańcuchem dostaw

Nikola kłopoty z dostawami Nikola kłopoty z dostawami fot: pixabay

Nikola, innowator w dziedzinie transportu ciężkiego napędzanego wodorem, napotyka na przeszkody w łańcuchu dostaw, które opóźniają produkcję ich rewolucyjnych ciężarówek. Firma, która zaczęła dostarczać swoje pierwsze ciężarówki wodorowe pod koniec zeszłego roku, boryka się z brakami dostaw zbiorników paliwowych pod ciśnieniem i akumulatorów elektrycznych, co stanowi wyzwanie dla produkcji najnowszej technologii zeroemisyjnej.

Przeszkody na drodze do zielonej przyszłości

Steve Girsky, dyrektor generalny Nikoli, podkreśla, że firma mogłaby sprzedać znacznie więcej pojazdów, gdyby nie napotykała problemów z dostępnością kluczowych komponentów. Szczególnie Kalifornia, z jej nowymi regulacjami emisyjnymi i atrakcyjnymi grantami, stanowi obiecujący rynek dla ciężkich ciężarówek klasy 8. Jednak niedobory w łańcuchu dostaw skutecznie hamują możliwości sprzedażowe firmy w tym stanie.

Długoterminowe wyzwania i możliwości

Nikola nie jest sama w dążeniu do wprowadzenia ciężarówek wodorowych. W wyścigu uczestniczą również tacy producenci jak Kenworth i Hyundai Motor, rozwijający własne pojazdy na paliwo wodorowe. Ciężarówki te, choć droższe w zakupie niż tradycyjne pojazdy na olej napędowy, oferują szybsze tankowanie i mogą przejechać dwa do trzy razy dalej na jednym tankowaniu. Mimo to, wysokie koszty produkcji i cena sprzedaży stanowią wyzwanie dla adopcji tej technologii na większą skalę.

Nikola podejmuje starania, aby zminimalizować wpływ opóźnień w dostawach na koszty produkcji. Koszt budowy pojazdu w czwartym kwartale wyniósł około 679 000 dolarów za sztukę, głównie z powodu konieczności lotniczego transportu części z Europy. Jednak firma spodziewa się obniżenia kosztów produkcji na pojazd w miarę poprawy sytuacji z dostawami i przejścia na tańszy transport morski.

Stacje tankowania wodoru kluczem do rozwoju

Znaczącym wyzwaniem dla ekspansji ciężarówek wodorowych jest również brak infrastruktury do tankowania. Nikola inwestuje w budowę stacji wodorowych, ograniczając jednak ich lokalizacje do Kalifornii. Firma otworzyła swoją pierwszą stację tankowania w Ontario w Kalifornii i planuje uruchomienie kolejnych ośmiu stacji w stanie do końca czerwca. Rozwój infrastruktury tankowania jest kluczowy dla przyspieszenia adopcji ciężarówek wodorowych i zwiększenia ich atrakcyjności na rynku.

Zmagając się z trudnościami w łańcuchu dostaw i wyzwaniami związanymi z rozwojem infrastruktury wodorowej, Nikola kontynuuje swoje dążenia do transformacji branży transportowej. Pomimo przeszkód, firma pozostaje na czele ruchu w kierunku zrównoważonego transportu, pokazując drogę do przyszłości bez emisji spalin.