De Dion Bouton et Trepardoux – prekursory parowych wynalazków
De Dion Bouton et Trepardoux Dos-a-Dos Steam Runabout to najstarszy zachowany samochód na świecie. Pojazd ten, wyprodukowany w 1881 roku, był napędzany parą wodną, co było osiągnięciem na miarę tamtych czasów. Mimo że osiągał prędkość do 60 km/h, jego zasięg był ograniczony – na jednym tankowaniu mógł przejechać jedynie 30 kilometrów. De Dion, wyposażony w dwa silniki parowe, udowodnił, że technologia napędzania pojazdów nie jest ograniczona tylko do benzyny, otwierając drzwi do dalszych innowacji w motoryzacji.
Patentwagen nr 1 – pierwszy prawdziwy samochód
Za pierwszy samochód w pełni zasługujący na to miano uznaje się Patentwagen nr 1, stworzony przez firmę Benz & Cie. w 1886 roku. Napędzany był ligroiną, mieszanką węglowodorów pochodzącą z destylacji ropy naftowej. Jego uruchamianie wymagało użycia koła zamachowego, co stanowiło nowość w tamtych czasach. Replika tego historycznego pojazdu jest obecnie wystawiona w Deutsches Museum w Monachium, gdzie wciąż budzi podziw i zainteresowanie miłośników motoryzacji. To właśnie ten wynalazek zainspirował takich producentów jak Peugeot do dalszego rozwoju i tworzenia nowych pojazdów.
Ford Model T – pionier masowej produkcji
Ford Motor Company, założony przez Henry’ego Forda, zrewolucjonizował rynek motoryzacyjny wprowadzając w 1908 roku model T. Był to pierwszy samochód produkowany na szeroką skalę, co uczyniło go dostępnym dla mas. Ford, zainspirowany efektywnością produkcji, wprowadził nowatorskie rozwiązania w swoich fabrykach, co znacząco obniżyło koszty produkcji. Dzięki temu model T stał się symbolem amerykańskiego snu i początkiem nowej ery motoryzacyjnej, inspirując europejskie firmy do produkcji mniejszych i bardziej ekonomicznych pojazdów.
Daihatsu – lider japońskiej motoryzacji
Daihatsu, najstarszy producent samochodów w Japonii, rozpoczął swoją przygodę z motoryzacją od trójkołowego pojazdu HA w 1930 roku. Ten kompaktowy samochód szybko zdobył popularność na japońskim rynku dzięki swoim niewielkim rozmiarom i ekonomicznym rozwiązaniom. Kolejny model, FA z 1937 roku, był już czterokołowy i dedykowany przede wszystkim dla sektora dostawczego. Daihatsu stało się pionierem w produkcji małych samochodów, które idealnie wpasowały się w potrzeby rozwijającego się rynku azjatyckiego.
Źródło: covebo.pl