wtorek, 25 październik 2022 16:43

Jaguar F-TYPE: Design, układ napędowy i jazda

Jaguar F-TYPE specyfikacja Jaguar F-TYPE specyfikacja fot: materiały prasowe

Jaguar F-TYPE wygląda równie spektakularnie co zwykle i jest niezrównanym sportowym Jaguarem w szlachetnej linii sięgającej 75 lat wstecz. Mocne proporcje dwusiedzeniowego modelu z silnikiem z przodu, ze strukturą nadwozia wyrzeźbioną z lekkiego, sztywnego aluminium, są natychmiast rozpoznawalne. Doprecyzowany, pełen charakteru wygląd nawiązuje do falistych form z bogatej historii samochodów sportowych Jaguara, która rozpoczęła się dzięki XK120 wypuszczonemu w 1948 r. jako najszybszy samochód produkcyjny.

Design

Niezwykle wąskie reflektory LED, posiadające technologię Pixel w standardzie, z charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery J i pływające kierunkowskazy wizualnie podkreślają szerokość samochodu i wskazują na potencjał jego wydajności. Doskonale komponują się z powierzchnią maski silnika w stylu „płynnego metalu”, która elegancko przechodzi do tyłu, inspirowana kultowymi modelami takimi jak C-Type i D-Type.

Wyjątkowe dla F-TYPE 75 oraz F-TYPE R 75 są dyskretne emblematy na przednich kratach chłodnicy, które przedstawiają charakterystyczną sylwetkę F-TYPE. Jako część wyselekcjonowanej, uproszczonej oferty dla klienta, każdy F-TYPE w gamie jest teraz oferowany z dopasowaną do modelu 20-calową felgą w standardzie. F-TYPE 75 oraz R 75 wyróżniają się kolejno pięcioramiennym designem w kolorze gloss black oraz dziesięcioramiennym w odcieniu gloss black z wykończeniem Diamond Turned.
Tylne skosy podkreślają spektakularną oraz zdecydowaną formę F-TYPE i opadają w dół aż do smukłych tylnych reflektorów LED „Chicane”. Z tylnego dyfuzora wyłaniają się rury wydechowe dostosowane do poszczególnych układów napędowych, co wyraźnie sygnalizuje, że F-TYPE ma charakter wyczynowy. Modele czterocylindrowe mają pojedynczą, centralną końcówkę, podczas gdy zarówno F-TYPE 75 o mocy 450 KM, jak i F-TYPE R 75 o mocy 575 KM V8 są identyfikowane przez poczwórne, zewnętrzne końcówki układu wydechowego – ta ostatnia posiada wytrawione subtelne oznaczenie R.

Skoncentrowane na kierowcy wnętrze F-TYPE to czysta ekspresja elegancji i wydajności. Połączenie rzemiosła Jaguara, wysmakowanych detali oraz szlachetnych materiałów i wykończeń zapewnia zwiększone poczucie luksusu i sportowego charakteru. Kokpit 1 + 1 posiada 12,3-calowy konfigurowalny interaktywny wyświetlacz kierowcy, obejmujący wybór motywów wyświetlacza – jak przystało na prawdziwy samochód sportowy. Tryb domyślny wyróżnia się dużym centralnym obrotomierzem. Ta funkcja wraz z mechanizmem zmiany biegów w subtelny sposób oddają charakter i potencjał osiągów F-TYPE, cyfrowo wzmacniając mechaniczny teatr pulsującym „biciem serca” czerwonego przycisku startu i ruchomymi środkowymi otworami wentylacyjnymi.

Modele F-TYPE 75 i R 75 wyróżniają się unikatowym motywem sylwetki na wykończeniu konsoli środkowej Engine Spin i stalowych progach, a kolejnym subtelnym ulepszeniem jest pakiet Interior Black Pack. Lekkie, smukłe fotele w wersji Sport lub Performance łączą ergonomicznie zoptymalizowaną formę z wyjątkowym komfortem, dodatkowo wzmocnionym przez opcje ogrzewania i chłodzenia. Szlachetne materiały, takie jak skóra Windsor – standard w edycjach specjalnych – dodają kolejny akcent luksusu uzupełnionego o takie detale jak kunsztownie wyszyty wzór monogramu, powtórzony w obiciach drzwi z opcją Extended Leather Upgrade, oraz symbole Jaguara lub R w zagłówkach. Podsufitka w wykończeniu Ebony Suedecloth – również standardowa w F-TYPE 75 i R 75 – dodatkowo wzbogaca wnętrze.

Jazda i prowadzenie

F-TYPE nieustannie wyznacza standardy dla naprawdę wciągających, angażujących, skoncentrowanych na kierowcy samochodów sportowych. Przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami, starannie zestrojony układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym (EPAS) oraz system wektorowania momentu napędowego poprzez hamowanie zapewniają wyjątkową zwinność i poczucie prawdziwej łączności. Te cechy są nieodzowne dla natychmiastowych i intuicyjnych reakcji samochodu na każde polecenie kierowcy.

Podwozie w F-TYPE 75 oraz R 75 jest dodatkowo udoskonalone przez tylne zwrotnice wykonane z lekkich, sztywnych aluminiowych odlewów, które wraz z większymi łożyskami kół zapewniają absolutną precyzję kontroli miejsca kontaktu z oponami, co przekłada się na jeszcze lepsze wyczucie układu kierowniczego. W R 75 ten kluczowy atrybut został dodatkowo zoptymalizowany poprzez zmienione górne przeguby kulowe, które znacznie zwiększają pochylenie kół i sztywność ich zbieżności. Oba modele są również wyposażone w tylny elektroniczny aktywny mechanizm różnicowy (EAD), by optymalizować trakcję.

Napęd na wszystkie koła z systemem torque on-demand z technologią Intelligent Driveline Dynamics (IDD) – dostępny w modelu F-TYPE 75 i standardowy w modelu R 75 – jeszcze bardziej poprawia trakcję i dynamikę na wszystkich nawierzchniach i przy każdej pogodzie, zachowując przy tym charakterystyczne dla F-TYPE wyczucie tylnego napędu i równowagę prowadzenia.

Wszystkie modele czterocylindrowe F-TYPE o mocy 300 KM wykorzystują starannie dostrojone amortyzatory monotubowe, aby zapewnić atrybuty jazdy i prowadzenia, które nadają tym modelom wyjątkowy charakter, natomiast F-TYPE 75 i R 75 są wyposażone w opracowany przez Jaguara system Adaptive Dynamics z Configurable Dynamics. Wykorzystując elektronicznie sterowane, bezstopniowe amortyzatory, Adaptive Dynamics optymalizuje zarówno komfort przy niskich prędkościach, jak i kontrolę przy wysokich, natomiast Configurable Dynamics umożliwia kierowcy dostosowanie ustawień sztywności zawieszenia, masy układu kierowniczego, reakcji przepustnicy i zmiany biegów.

Każdy F-TYPE w gamie jest wyposażony w charakterystyczne 20-calowe felgi. Wszystkie zapewniają wybór jednego standardowego i trzech opcjonalnych designów, w tym kute obręcze dla R 75. Jak przystało na flagowy model wyczynowy linii F-TYPE, w modelu R 75 zastosowano szersze, specjalnie opracowane opony Pirelli P Zero – odpowiednio 265/35/ZR20 i 305/30/ZR20 z przodu i z tyłu – aby zapewnić wyjątkowy poziom przyczepności.

F-TYPE R 75 może w specyfikacji otrzymać system hamulcowy Jaguara Carbon Ceramic Matrix (CCM). Wyposażony w przednie i tylne tarcze o średnicy 398 mm i 380 mm z sześcio- i czterotłoczkowymi zaciskami monoblokowymi o charakterystycznym żółtym wykończeniu, system ten zapewnia wyjątkową skuteczność hamowania z wybitną odpornością na ścieranie.

Układ napędowy

Gama mocnych i czułych silników F-TYPE obejmuje opcje cztero- i ośmiocylindrowe o mocy od 300 do 575 KM. To szeroki wybór, niemający sobie równych w tym segmencie. Wszystkie są sparowane z ośmiobiegową skrzynią biegów Quickshift z pełną kontrolą manualną za pomocą selektora biegów SportShift lub łopatek zamontowanych na kierownicy. Wszystkie silniki są produkowane w Centrum Produkcji Silników Jaguar Land Rover w Wolverhampton w Wielkiej Brytanii.

Wyłącznie z napędem na tylne koła dwulitrowy, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik Ingenium o mocy 300 KM generuje maksymalny moment obrotowy już od 1500 rpm, zapewniając wyjątkową reakcję przepustnicy w całym zakresie obrotów. Zapewnia on również osiągi oczekiwane od F-TYPE i umożliwia przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę w zaledwie 5,6 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 155 mil na godzinę.

Silnik V8 Supercharged, pięciolitrowy, o mocy 450 KM został opracowany z myślą o zapewnieniu możliwych do wykorzystania, użytecznych i satysfakcjonujących osiągów – maksymalny moment obrotowy o wartości 580 Nm jest generowany od 2500 rpm. Silnik ten, dostępny w modelu F-TYPE 75, oferowany jest do wyboru z napędem na wszystkie koła Intelligent Driveline Dynamics lub – dla purystów – z napędem na tylne koła. Obydwie wersje wyposażone są w elektroniczny, aktywny tylny mechanizm różnicowy optymalizujący trakcję i umożliwiają osiągnięcie prędkości 0–100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy oraz prędkości maksymalnej 285 km/h.

Dla naprawdę wyjątkowych osiągów przy każdej pogodzie i na wszystkich rodzajach dróg mamy F-TYPE R 75. Ten model oferowany jest wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Jego turbodoładowany V8 zapewnia moc 575 KM i nadzwyczajne 700 Nm momentu obrotowego: przyspieszenie do 100 km/h trwa zaledwie 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 300 km/h.

Każdy silnik jest w standardzie dopasowany do przełączanego aktywnego układu wydechowego. Charakterystyczny trzask przy przekroczeniu prędkości obrotowej, będący synonimem F-TYPE, pozostaje, a dźwięki są skrupulatnie dostrojone do charakteru każdego modelu. Wysoko wydajne, sprzężone filtry cząstek stałych pomagają zminimalizować emisję spalin.

Klienci, którzy wybiorą model V8, mogą skorzystać z funkcji Quiet Start, która zapewnia bardziej subtelny, wyrafinowany dźwięk rozruchu: elektrycznie uruchamiane zawory przelewowe w tłumiku tylnym pozostają zamknięte aż do momentu, gdy automatycznie otworzą się pod obciążeniem, uwalniając charakterystyczny ryk, który zawsze był fundamentem wrażeń z jazdy F-TYPE. W razie potrzeby funkcję Quiet Start można wyłączyć, wybierając tryb Dynamic Mode lub naciskając przełączany przycisk wydechu przed uruchomieniem silnika.

Pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w styczniu 2023 – w roku, którym przypada 75 lat sportowych samochodów Jaguara i kluczowym momencie w historii marki, która z dumą zmierza w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości z początkiem roku 2025.