sobota, 17 kwiecień 2021 10:29

Czy powinieneś zakładać podcast?

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Zakładanie podcastu Zakładanie podcastu

Podcasty to obecnie coraz mniej popularne formy twórcze, zwłaszcza jeśli porównamy je z zainteresowaniem, którym cieszyły się jeszcze dwa lata temu. Nowych podcastów jednak na rynku wciąż przybywa i mimo że niewielka ich ilość odnosi realny sukces, wciąż nie brakuje amatorów oraz specjalistów, którzy starają się zainteresować sobą i tym, co mają do powiedzenia szersze grono słuchaczy.

 

Czy chcesz założyć podcast?

Swego czasu powstawała masa podcastów, założona pod wpływem chwili, pod którymi znajdziemy dwa lub trzy odcinki, z czego ostatni został dodany w 2018 roku. Jeśli chcesz rozpocząć podcast, musisz być pewny, że będziesz miał o czym mówić. Nie podchodź do tego z założeniem, że pomysły pojawią się same. Określ od razu tematykę swojego formatu, niech nie będzie to zbiór wszystkiego. Podcasty to nie blogi ani kanał na YouTube, tu trzeba być konkretnym i zawsze w temacie. Siedzenie przed mikrofonem i mówienie czegokolwiek nam nie wystarczy, a na pewno nie zainteresuje naszego odbiorcy, który zamknie nasz odcinek po kilku minutach niedoszukania się niczego konkretnego.

Podcast to głównie praca z dźwiękiem

Dlatego, że podcast to tylko i wyłącznie dźwięk, to na nim wszystko się skupia. Aby całość brzmiała dobrze, musimy zainwestować w odpowiedni sprzęt i narzędzia. Mikrofon w telefonie może nie wystarczyć, do tego dochodzi jeszcze program do obróbki dźwięku oraz przekonanie co do tego, co dokładnie chcemy przekazać. Jeśli nagramy godzinny materiał, a chcemy, aby nasz format zamykał się w 15 minutach, musimy sporą część audycji po prostu wyciąć. Musimy robić to na tyle umiejętnie, aby na nagraniu nie było słychać, w którym dokładnie miejscu materiał został ucięty lub doklejony. Bez tego nasz podcast będzie nieprzyjemny dla słuchacza.

Co chcesz dokładnie przekazać?

Podcast to bardzo konkretna forma przekazu. Nie dopuszcza dygresji bez sensu i wymieszania tematów. Zastanów się, o czym chcesz mówić i zanim zaczniesz, upewnij się, że ktoś będzie chciał Cię słuchać. Nie twórz kolejnego podcastu kryminalnego, bo nie tylko nie przebijesz się przez i tak zapchany już rynek, ale do tego raczej nie powiesz niczego nowego, chyba że naprawdę mocno pogrzebiesz w historii. Sprawdź też, czy to, o czym chcesz mówić, w ogóle nadaje się do formy podcastu. Czasami suchy czytany tekst będzie tak nieinteresujący, że nikt nie zechce zostać na nami na dłużej i cała nasza praca pójdzie na marne, a my szybko się zniechęcimy.