Spis treści:
- Dlaczego NetEase chciało anulować Marvel Rivals?
- Jak wysokie są koszty licencji na postacie Marvela?
- Zmiany w strategii NetEase i zwolnienia w zespole Marvel Rivals
- Co dalej z Marvel Rivals?
Dlaczego NetEase chciało anulować Marvel Rivals?
Według informacji ujawnionych przez Bloomberg, dyrektor generalny NetEase, William Ding sprzeciwiał się opłatom licencyjnym dla Disneya. W pewnym momencie nakazał nawet zespołowi deweloperskiemu zastąpienie postaci Marvela własnymi bohaterami. Próba ta okazała się kosztowna - zmiana kierunku rozwoju gry pochłonęła miliony dolarów, zanim firma zdecydowała się powrócić do pierwotnego planu.
Jak wysokie są koszty licencji na postacie Marvela?
Opłaty licencyjne związane z postaciami Marvela mogą być niezwykle wysokie. Wyciek informacji z Insomniac Games w 2023 roku ujawnił, że studio mogło być zobowiązane do zapłaty setek milionów dolarów za licencje na gry z serii X-Men.
Podobne obawy w odniesieniu do opłat licencyjnych wyrażał wcześniej Phil Spencer, dyrektor generalny Microsoft Gaming. W rozmowie z Game File podkreślił, że nie jest zwolennikiem takich umów, ponieważ mogą one utrudniać umieszczanie gier na platformach streamingowych i ograniczać ich dostępność w przyszłości.
Zmiany w strategii NetEase i zwolnienia w zespole Marvel Rivals
Dyskusje wokół Marvel Rivals to część większej zmiany strategii NetEase. Firma ogranicza swoje inwestycje w sektorze gamingowym, co skutkuje cięciami budżetowymi i redukcją etatów. W ostatnich miesiącach NetEase zamknęło kilka studiów i zwolniło pracowników w zachodnich oddziałach firmy.
Ostatnie zwolnienia dotknęły również zespół kreatywny Marvel Rivals w Stanach Zjednoczonych. Mimo ogromnego sukcesu gry firma zdecydowała się na redukcję kadry, tłumacząc to optymalizacją efektywności produkcji. Większość zespołu odpowiedzialnego za grę pozostała jednak w Chinach.
Co dalej z Marvel Rivals?
Mimo kontrowersji wokół kosztów licencyjnych i cięć kadrowych Marvel Rivals pozostaje jednym z największych sukcesów NetEase. Gra wygenerowała już ponad 200 milionów dolarów przychodów od premiery w grudniu ubiegłego roku. Firma na razie nie ujawnia dalszych planów dotyczących tytułu, ale analitycy przewidują, że utrzyma on swoją popularność dzięki regularnym aktualizacjom i wsparciu społeczności graczy.
Przypisy:
NetEase to chińska firma technologiczna specjalizująca się w grach wideo, usługach internetowych i e-commerce. Założona w 1997 roku, NetEase stała się jednym z największych wydawców i producentów gier na świecie. Firma jest znana z produkcji oraz dystrybucji gier mobilnych i komputerowych, w tym tytułów własnych oraz licencjonowanych. Współpracowała z takimi firmami jak Blizzard Entertainment (przy lokalizacji i wydawaniu gier w Chinach, np. World of Warcraft). NetEase rozwija także własne gry, takie jak Identity V, Naraka: Bladepoint oraz Marvel Rivals.
Insomniac Games to amerykańskie studio deweloperskie założone w 1994 roku, znane z produkcji wysokobudżetowych gier wideo. Firma zasłynęła z takich serii jak Ratchet & Clank, Spyro the Dragon oraz Resistance. W 2018 roku studio wydało Marvel’s Spider-Man, który stał się jednym z najlepiej sprzedających się tytułów na PlayStation. Insomniac Games zostało przejęte przez Sony Interactive Entertainment w 2019 roku i obecnie tworzy ekskluzywne gry na konsole PlayStation, w tym Marvel’s Spider-Man 2 oraz zapowiedzianą grę Marvel’s Wolverine.
Źródło: Eurogamer, Kotaku