niedziela, 10 listopad 2024 20:02

Dlaczego filmy z prasą hydrauliczną są tak popularne? - film

Jak filmy o zgniataniu osiągnęły taki sukces? Jak filmy o zgniataniu osiągnęły taki sukces? fot: pexels

Filmy przedstawiające zgniatanie przypadkowych przedmiotów przez prasę hydrauliczną cieszą się ogromną popularnością na YouTube. Dla wielu widzów oglądanie zgniatania dyni, kredek czy zabawek nie jest jedynie rozrywką, ale także formą emocjonalnego odreagowania. Skąd bierze się ich popularność?

Spis treści:

Lauri Vuohensilta i jego kanał Hydraulic Press Channel

Lauri Vuohensilta, właściciel fabryki w Finlandii, w 2015 roku założył kanał Hydraulic Press Channel, na którym publikuje filmy z prasą hydrauliczną w roli głównej. To na nim widzowie mogą zobaczyć, jak przedmioty takie jak kostki Rubika, dynie czy kredki zostają zmiażdżone. Kanał Vuohensilty zdobył popularność dzięki prostemu pomysłowi - nie potrzeba narracji ani skomplikowanych efektów, wystarczy maszyna, przedmiot i dźwignia. Hydraulic Press Channel przyciąga obecnie ponad 9,7 mln subskrybentów, a jego filmy osiągają miliony wyświetleń.

"Nasze najpopularniejsze filmy to kompilacje losowych przedmiotów." - Lauri Vuohensilta

Jak tłumaczy, wielu widzów ogląda jego filmy, by odpocząć i zrelaksować się po ciężkim dniu.

Uniwersalna atrakcyjność - bez barier kulturowych

Dr. Rosanna Guadagno, adiunkt systemów informacyjnych na Uniwersytecie Oulu, zauważa, że filmy z prasą hydrauliczną zyskują na popularności, ponieważ są zrozumiałe dla każdego, niezależnie od pochodzenia czy języka.

"Te filmy trafiają do wewnętrznego dziecka każdego z nas." - dr. Rosanna Guadagno

Prostota tych nagrań pozwala każdemu na chwilę oderwania od codzienności. Dodatkowo, nie ma potrzeby wyjaśnień ani kontekstu - widz po prostu obserwuje zgniatanie przedmiotu, co sprawia, że filmy te mają szeroki, międzynarodowy odbiór.

Korzyści emocjonalne - katharsis przez niszczenie

Dr. Charlynn Ruan, psycholog i założycielka Thrive Psychology Group, uważa, że popularność filmów z prasą hydrauliczną wynika również z możliwości emocjonalnego rozładowania, jakie oferują.

"Te filmy zaspokajają naturalną ludzką potrzebę działania i destrukcji." - dr. Charlynn Ruan

Filmy te przypominają jej tzw. pokoje złości, w których ludzie mogą bezpiecznie rozładować agresję poprzez niszczenie mebli czy sprzętu elektronicznego. Filmy z prasą hydrauliczną dostarczają widzom małych, kathartycznych momentów w środku dnia.

Efekt zaskoczenia - wartość społeczna unikalnych treści

Według dr. Jonaha Bergera, specjalisty ds. marketingu z Wharton School of Business, filmy tego typu zdobywają popularność również dzięki swojej unikalności. Ludzie chętnie dzielą się niecodziennymi treściami, które ich zaskakują lub zadziwiają.

"Takie filmy dają widzom poczucie 'waluty społecznej', czyniąc ich bardziej interesującymi w oczach innych." - dr. Jonah Berger

Filmy z prasą hydrauliczną, mimo że na pierwszy rzut oka są niszowe, dostarczają widzom satysfakcji, zaskoczenia i emocjonalnego odprężenia, co stanowi ich receptę na sukces.

Przypisy:

Uniwersytet Oulu to fińska uczelnia wyższa, założona w 1958 roku i zlokalizowana w mieście Oulu w Finlandii. Uniwersytet ten specjalizuje się w badaniach naukowych, szczególnie w obszarach technologii, zdrowia i nauk środowiskowych. Jego wykładowcy i badacze są zaangażowani w międzynarodowe projekty i badania interdyscyplinarne, a sam uniwersytet cieszy się renomą w Europie i na świecie.

Thrive Psychology Group to amerykańska organizacja psychologiczna, która oferuje wsparcie terapeutyczne i psychologiczne, głównie w zakresie zdrowia psychicznego i wsparcia emocjonalnego. Thrive Psychology Group, założona przez dr. Charlynn Ruan, świadczy usługi doradcze i terapeutyczne dla osób indywidualnych oraz par, koncentrując się na zdrowiu psychicznym, rozwoju osobistym i budowaniu odporności psychicznej.

Wharton School of Business to prestiżowa szkoła biznesowa należąca do Uniwersytetu Pensylwanii, założona w 1881 roku w Filadelfii w Stanach Zjednoczonych. Wharton jest jedną z najlepszych szkół biznesowych na świecie i oferuje programy MBA, doktoraty oraz kursy zarządzania i finansów. Jest znana z innowacyjnych badań w dziedzinie ekonomii, marketingu, zarządzania oraz technologii i przedsiębiorczości.

Źródło: TheGuardian