Spis treści:
- Historia i rozwój HoloLens
- Zakończenie produkcji i przyszłość wsparcia
- Nowe kierunki w rzeczywistości mieszanej
Historia i rozwój HoloLens
HoloLens zadebiutował w 2016 roku jako zaawansowane urządzenie do mieszanej rzeczywistości, wycenione na 3,000 USD (około 11,600 zł). Technologia, na której bazował, czerpała z elementów znanych z akcesorium Kinect dla Xbox. Wersja ta zdobyła uwagę mediów, głównie dzięki niezrealizowanej demonstracji Minecrafta z 2015 roku.
W 2019 roku wprowadzono na rynek HoloLens 2, z ceną 3,500 USD (około 13,600 zł). Choć model ten nie trafił do szerokiego grona konsumentów, znalazł zastosowanie w sektorach takich jak medycyna, przemysł i edukacja. W 2018 roku Microsoft podpisał kontrakt z armią USA o wartości 479 milionów USD, na dostarczenie 100,000 urządzeń HoloLens. Kontrakt ten wzbudził kontrowersje wśród części pracowników firmy.
Zakończenie produkcji i przyszłość wsparcia
Produkcja HoloLens 2 została oficjalnie zakończona. Oprogramowanie dla HoloLens 1 będzie wspierane do 10 grudnia 2023 roku, a dla HoloLens 2 do 31 grudnia 2027 roku. Wsparcie będzie obejmować głównie poprawki krytycznych błędów i aktualizacje związane z bezpieczeństwem.
Pomimo zakończenia rozwoju nowych modeli HoloLens, Microsoft nadal współpracuje z armią USA w ramach projektu Integrated Visual Augmentation System (IVAS). Firma jednak potwierdziła, że nie planuje już rozwijać kolejnych wersji HoloLens, mimo wcześniejszych sugestii o HoloLens 3.
Nowe kierunki w rzeczywistości mieszanej
Microsoft obecnie skupia się na partnerstwie z Meta, rozwijając rozwiązania dla Quest, w tym wsparcie dla Xbox Cloud Gaming i aplikacji Office na headsetach Meta. Tymczasem Meta zaprezentowała własne okulary do rzeczywistości rozszerzonej, Orion.
Microsoft oficjalnie kończy produkcję HoloLens, zamykając jeden z kluczowych rozdziałów w historii technologii mieszanej rzeczywistości. Urządzenia HoloLens znalazły swoje miejsce głównie w zastosowaniach przemysłowych i wojskowych. Microsoft będzie kontynuował rozwój w dziedzinie rzeczywistości rozszerzonej poprzez współpracę z Meta.
Przypisy:
Mieszana rzeczywistość (MR) to technologia, która łączy elementy świata rzeczywistego i wirtualnego. Pozwala użytkownikowi na interakcję z obiektami cyfrowymi w rzeczywistym otoczeniu w czasie rzeczywistym. W odróżnieniu od rzeczywistości wirtualnej (VR), gdzie użytkownik znajduje się całkowicie w świecie wirtualnym, oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR), która nakłada cyfrowe obrazy na rzeczywisty świat, mieszana rzeczywistość umożliwia pełne przenikanie obu tych rzeczywistości. Dzięki temu użytkownicy mogą manipulować wirtualnymi obiektami w przestrzeni fizycznej.
Zintegrowany System Wspomagania Wizualnego (IVAS), to projekt stworzony przez Microsoft na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych, oparty na technologii HoloLens. System ten łączy technologie rzeczywistości rozszerzonej i mieszanej, aby dostarczyć żołnierzom informacje na polu walki w czasie rzeczywistym. IVAS oferuje takie funkcje jak nawigacja, śledzenie celów, mapy, termowizję i inne narzędzia, które mają zwiększać świadomość sytuacyjną i efektywność działań.
Orion to prototyp okularów rzeczywistości rozszerzonej (AR) stworzony przez firmę Meta (wcześniej Facebook). Celem projektu jest wprowadzenie lekkich, stylowych okularów, które będą mogły wyświetlać użytkownikom cyfrowe informacje nakładane na rzeczywisty świat, podobnie jak w przypadku innych urządzeń AR. Meta pracuje nad rozwinięciem tej technologii, aby umożliwić użytkownikom interakcję z treściami w rzeczywistości rozszerzonej na co dzień, np. w pracy czy w domu.
Źródło: Eurogamer, Microsoft