sobota, 24 maj 2025 14:20

Czy nadal należy zalewać filtr oleju przed montażem?

Czy należy zalewać filtr oleju? Czy należy zalewać filtr oleju? fot: pixabay

Wielu kierowców samodzielnie przeprowadza wymianę oleju silnikowego w swoich pojazdach, co rodzi pytania o poprawność niektórych praktyk serwisowych. Jednym z najczęściej poruszanych tematów jest kwestia zalewania nowego filtra oleju przed jego zamontowaniem. Czy to wciąż ważna czynność, czy może przestarzała porada, która w dobie nowoczesnych technologii straciła znaczenie?

Spis treści:

Jak działa zalewanie filtra oleju i w jakich przypadkach jest możliwe?

Zalewanie filtra oleju polega na dolaniu niewielkiej ilości świeżego oleju do nowego filtra przed jego przykręceniem do silnika. Celem tej praktyki jest skrócenie czasu, w którym silnik pracuje bez pełnego ciśnienia oleju po uruchomieniu.

W pojazdach, gdzie filtr znajduje się w pozycji poziomej lub skierowanej w dół, niemal cały wlany olej natychmiast wypłynie podczas instalacji. Dlatego tylko w sytuacjach, gdy filtr umieszczony jest pionowo lub z otworem skierowanym do góry, można skutecznie zastosować tę metodę.

Co dzieje się z silnikiem, gdy filtr nie jest zalany?

Nie zalewając filtra, silnik przez kilka pierwszych sekund po uruchomieniu pracuje bez pełnego ciśnienia oleju. Mimo to nie oznacza to natychmiastowego ryzyka uszkodzenia. Nawet po spuszczeniu całego oleju z miski olejowej, w silniku pozostaje cienka warstwa filmu olejowego na wszystkich newralgicznych elementach.

Producenci samochodów nie wymagają zalewania filtra przed montażem, co sugeruje, że krótki czas pracy silnika bez pełnego smarowania uznawany jest za akceptowalny. Co więcej, wiele modeli samochodów w ogóle nie pozwala na zalanie filtra z uwagi na jego umiejscowienie.

Alternatywy dla zalewania filtra oleju

Dla osób obawiających się nadmiernego zużycia silnika w pierwszych sekundach pracy po wymianie oleju, istnieją alternatywy. W starszych pojazdach możliwe jest odłączenie przewodu między cewką zapłonową a rozdzielaczem lub zdjęcie samego rozdzielacza. Pozwala to na obracanie silnikiem za pomocą rozrusznika bez jego uruchamiania, dzięki czemu olej może rozprowadzić się po układzie.

W nowszych samochodach z komputerowym sterowaniem silnika dostępna jest funkcja znana jako "tryb zalania". W wielu modelach wystarczy wcisnąć pedał gazu do podłogi i trzymać go podczas uruchamiania silnika, aby rozrusznik pracował bez zapłonu.

Czy zalewanie filtra ma sens przy nowoczesnych olejach?

Nowoczesne oleje syntetyczne cechują się dużą odpornością na zużycie i wysoką skutecznością smarowania, nawet przy dłuższych odstępach między wymianami. Z tego względu sporadyczne uruchomienie silnika bez uprzednio zalanego filtra raczej nie wywoła znaczących szkód.

Wśród entuzjastów motoryzacji istnieje nawet przekonanie, że nowy olej może zawierać mikroskopijne zanieczyszczenia, jak kurz czy drobiny metalu. Dlatego niektórzy zalecają zalewanie filtra przez otwory peryferyjne, aby olej od razu przechodził przez medium filtrujące, a nie przez centralny otwór, który w rzeczywistości omija filtrację.

Teoria, że nowy olej może zawierać drobiny kurzu lub zanieczyszczeń, jest faktycznie uzasadniona. - Donaldson Hy-Pro


Producent filtrów Donaldson Hy-Pro przyznał, że teoria o zanieczyszczeniach w nowym oleju ma pewne podstawy.
Jednak poziom tych zanieczyszczeń jest na tyle niski, że nie powinien mieć realnego wpływu na działanie silnika.

Kiedy warto, a kiedy nie trzeba zalewać filtra?

Jeśli montaż filtra w twoim samochodzie umożliwia jego wcześniejsze zalanie, jest to praktyka bezpieczna i potencjalnie korzystna. Skraca czas oczekiwania na osiągnięcie pełnego ciśnienia oleju i może nieznacznie zmniejszyć zużycie elementów silnika.

Jednak jeśli filtr zamontowany jest w sposób uniemożliwiający zalanie bez rozlania oleju, nie warto się tym przejmować. Krótki czas pracy silnika na sucho mieści się w bezpiecznych granicach przewidzianych przez producentów. Co więcej, dostępne są inne sposoby na łagodniejsze rozpoczęcie pracy silnika po wymianie oleju.

Jeśli możesz - zalewaj. Jeśli nie możesz - nie martw się.

Przypisy:

Rozdzielacz to element starszych układów zapłonowych w silnikach spalinowych, który odpowiada za przekazywanie napięcia wysokiego z cewki zapłonowej do odpowiednich świec zapłonowych w określonej kolejności. Dzięki temu możliwe jest prawidłowe zapalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. W nowoczesnych silnikach rolę rozdzielacza przejęły elektroniczne systemy sterowania zapłonem.

Donaldson Hy-Pro to marka specjalizująca się w technologiach filtracji przemysłowej, należąca do firmy Donaldson Company, Inc. Firma dostarcza zaawansowane rozwiązania filtracyjne dla różnych gałęzi przemysłu, w tym dla motoryzacji, hydrauliki oraz energetyki. Hy-Pro zajmuje się również analizą czystości oleju i optymalizacją systemów smarowania, w tym filtracją cieczy technicznych.

Źródło: Jalopnik