wtorek, 15 kwiecień 2025 22:51

Dlaczego mój samochód dużo pali?

Co zrobić gdy samochód dużo pali? Co zrobić gdy samochód dużo pali? fot: pexels

Silniki spalinowe w naturalny sposób zużywają niewielkie ilości oleju podczas normalnej pracy. Z czasem jednak jego spalanie może stać się nadmierne i prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych. Objawem problemu jest często dym z rury wydechowej o niebieskawym zabarwieniu oraz charakterystyczny zapach spalonego oleju. W takim przypadku należy ustalić przyczynę i zdecydować o dalszych krokach.

Spis treści:

Jakie objawy wskazują na spalanie oleju?

Najczęstszym objawem spalania oleju jest niebiesko-biały dym wydobywający się z układu wydechowego oraz gryzący zapach spalonego smaru. Dym pojawia się, gdy olej przedostaje się do komory spalania i miesza z mieszanką paliwowo-powietrzną. Może to skutkować uszkodzeniem czujników, zwiększoną emisją spalin oraz pogorszeniem wydajności silnika.

W skrajnym przypadku nadmierne spalanie oleju prowadzi do całkowitego zużycia środka smarnego, a w konsekwencji do zatarcia jednostki napędowej i trwałego uszkodzenia bloku silnika. Z tego powodu nie należy ignorować sygnałów ostrzegawczych i warto ustalić przyczynę problemu.

Jakie są główne przyczyny spalania oleju?

Najczęstszą przyczyną nadmiernego zużycia oleju są uszkodzone pierścienie tłokowe. Pełnią one funkcję uszczelniającą pomiędzy tłokiem a ścianką cylindra. Jeśli ulegną zużyciu, pękną lub zakleszczą się, umożliwiają przedostawanie się oleju do komory spalania i obniżają kompresję silnika.

Kolejnym elementem, który może ulec zużyciu, są uszczelniacze zaworowe. Te gumowe elementy zapobiegają przedostawaniu się oleju z górnej części silnika w okolice zaworów dolotowych. W silnikach o dużym przebiegu może dojść do ich rozszczelnienia i przedmuchu oleju do układu spalania.

Inne możliwe przyczyny to:

  • przepalona uszczelka pod głowicą
  • przegrzewanie silnika
  • zbyt wysokie obroty
  • zastosowanie niewłaściwego rodzaju oleju

Jeśli używany olej jest zbyt rzadki, może łatwo przedostawać się przez uszczelnienia do komory spalania, powodując zwiększone zużycie i powstawanie dymu.

Czy układ wentylacji skrzyni korbowej ma znaczenie?

Jednym z mniej oczywistych, lecz częstych powodów spalania oleju jest awaria układu wentylacji skrzyni korbowej, znanego jako układ PCV. Jeśli zawór PCV zostanie zatkany lub przestanie działać, wewnątrz silnika może dojść do nadciśnienia. W efekcie olej zostaje wypychany przez uszczelki i trafia do komór spalania.

Taki stan objawia się zwiększonym dymieniem oraz spadkiem sprawności jednostki napędowej. Układ PCV jest często pomijany w diagnozie, a jego niesprawność może prowadzić do fałszywych wniosków o poważniejszej awarii.

Co można zrobić, gdy silnik spala olej?

W sytuacji, gdy silnik zużywa znaczne ilości oleju i intensywnie dymi, pozostają trzy rozwiązania: naprawa u mechanika, zezłomowanie pojazdu lub tymczasowe łagodzenie objawów przy pomocy dodatków do oleju. Rozważanie opłacalności naprawy względem wymiany pojazdu zależy od stopnia zużycia i wartości samochodu.

Na rynku dostępne są środki chemiczne, które mają na celu ograniczenie spalania oleju, jednak ich skuteczność bywa ograniczona i tymczasowa. Ostateczna decyzja powinna być podjęta możliwie szybko, ponieważ przeciąganie naprawy może doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.

Przypisy:

PCV (Positive Crankcase Ventilation, układ dodatniego odpowietrzania skrzyni korbowej) – element układu wentylacji silnika spalinowego, stosowany w celu ograniczenia emisji gazów przedmuchowych oraz poprawy działania silnika.

Układ PCV odpowiada za odprowadzanie mieszaniny powietrza, niespalonego paliwa i gazów spalinowych, które przedostają się ze spalania przez pierścienie tłokowe do skrzyni korbowej. Gaz ten jest następnie kierowany przez zawór PCV z powrotem do kolektora dolotowego i spalany ponownie w cylindrach. Proces ten zmniejsza emisję szkodliwych substancji do atmosfery i ogranicza zużycie oleju.

Źródło: Jalopnik