Artykuł zaktualizowany:

środa, listopad 19, 2025

Jeszcze kilkanaście lat temu zapasowe koło było standardowym elementem wyposażenia prawie każdego auta. Dziś w Polsce i w Europie producenci coraz częściej zastępują je zestawami naprawczymi, dojazdówkami lub oponami typu run-flat. W wielu nowych modelach sprzedawanych na naszym rynku pełnowymiarowe koło zapasowe nie występuje seryjnie i bywa oferowane tylko jako opcja.

Skrzynka rozdzielcza w pojazdach z napędem na cztery koła (4WD) i na wszystkie koła (AWD) to jeden z kluczowych elementów układu napędowego. Jej zadaniem jest rozdzielanie mocy silnika na obie osie, co pozwala na zachowanie odpowiedniej trakcji w trudnych warunkach. Podobnie jak silnik czy skrzynia biegów, także skrzynka wymaga regularnej obsługi serwisowej, w tym wymiany oleju. Zaniedbanie tego elementu może prowadzić do przegrzewania, szybszego zużycia części oraz kosztownych napraw.