Spis treści:
- AI-upscaling jako klucz do mniejszych rozmiarów plików
- Nowe przecieki na temat Switcha 2
- Planowana premiera i reakcje branży
- Przełomowe rozwiązanie dla branży gier
AI-upscaling jako klucz do mniejszych rozmiarów plików
Patent, zgłoszony w lipcu 2023 roku i opublikowany w styczniu 2025, opisuje system umożliwiający poprawę jakości obrazu dzięki sztucznej inteligencji. Wykorzystuje on metody zbliżone do technologii DLSS firmy Nvidia oraz PSSR, znanej z PlayStation 5 Pro. Dzięki tej technologii gry z teksturami w rozdzielczości 4K mogą być znacznie mniejsze, co ułatwia ich przechowywanie na fizycznych nośnikach.
Jak wskazuje przykład zawarty w patencie, gra o natywnych teksturach 4K mogłaby zajmować aż 60 GB, podczas gdy wersja 1080p z AI-upscalingiem potrzebowałaby jedynie 20 GB. To idealne rozwiązanie dla Switcha 2, który, według doniesień, ma obsługiwać nośniki o maksymalnej pojemności 32 GB.
Nowe przecieki na temat Switcha 2
Publikacja patentu zbiegła się w czasie z nowymi przeciekami dotyczącymi sprzętu konsoli Switch 2. Opublikowane zdjęcia przedstawiają elementy wewnętrzne urządzenia, w tym płytę główną, która według analityków może wskazywać na użycie bardziej zaawansowanego procesu technologicznego do produkcji chipów. Zdjęcia potwierdzają także, że Switch 2 może posiadać drugi port USB na górze urządzenia oraz magnetyczne Joy-Cony z tajemniczym przyciskiem "C".
fot: Reddit
Planowana premiera i reakcje branży
Nintendo potwierdziło, że zapowiedź nowej konsoli odbędzie się przed końcem bieżącego roku finansowego, czyli przed 31 marca 2025. Jednak według analityka Serkana Toto liczne przecieki mogą skłonić firmę do wcześniejszego ujawnienia szczegółów, by kontrolować narrację wokół swojego produktu.
Przełomowe rozwiązanie dla branży gier
Technologia AI-upscaling to nie tylko szansa na zwiększenie atrakcyjności wizualnej gier, ale także praktyczne rozwiązanie pozwalające na zachowanie kompaktowych rozmiarów plików. Dzięki temu gracze mogą cieszyć się bardziej zaawansowaną grafiką bez konieczności używania większych nośników pamięci. Wszystkie znaki wskazują, że Switch 2 będzie kolejnym krokiem naprzód w dostarczaniu innowacyjnych doświadczeń w świecie gier.
Przypisy:
DLSS (Deep Learning Super Sampling) to technologia opracowana przez Nvidia, która wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) i uczenie maszynowe do poprawy jakości obrazu w grach wideo. Dzięki tej technologii gry mogą działać w niższej natywnej rozdzielczości, a następnie AI upscaluje obraz do wyższej rozdzielczości, np. 4K.
Główne zalety DLSS:
- Lepsza wydajność: Niższa natywna rozdzielczość wymaga mniej mocy obliczeniowej GPU, co poprawia płynność gry.
- Wyższa jakość obrazu: AI rekonstruuje obraz, dodając szczegóły, co sprawia, że jakość jest zbliżona lub lepsza niż natywne 4K.
- Redukcja obciążenia sprzętu: Umożliwia graczom korzystanie z zaawansowanych ustawień graficznych na mniej wydajnym sprzęcie.
PSSR (PlayStation Super Resolution) to podobna technologia wprowadzona przez Sony dla konsoli PlayStation, zwłaszcza w modelach takich jak PlayStation 5 Pro. Działa na zasadzie upscalingu obrazu, co pozwala grze renderować obraz w niższej rozdzielczości, a następnie przekształcać go w rozdzielczość wyższą przy minimalnej utracie jakości.
Główne zalety PSSR:
- Optymalizacja gier: Redukuje rozmiary plików gier poprzez zmniejszenie potrzeby używania tekstur w wysokiej rozdzielczości.
- Płynne działanie: Wspiera utrzymanie wysokiej liczby klatek na sekundę (FPS) nawet przy wymagających grach.
- Zoptymalizowany dla konsoli: Technologia ta jest dostosowana do architektury PlayStation, by maksymalnie wykorzystać możliwości sprzętu.
Źródło: Kotaku, Eurogamer, Reddit