środa, 30 październik 2024 22:35

Autonomiczna Tesla potrąciła jelenia - Film

Tesla w trybie pełnego samodzielnego prowadzenia (FSD) potrąca jelenia, nawet nie zwalniając Tesla w trybie pełnego samodzielnego prowadzenia (FSD) potrąca jelenia, nawet nie zwalniając fot: unsplash

Incydent z udziałem samochodu Tesla w trybie "pełnego samodzielnego prowadzenia" (FSD) ponownie wywołał kontrowersje wokół systemu autonomicznego prowadzenia opracowanego przez firmę Elona Muska. Pojazd prowadzony przez kierowcę o imieniu Paul S., bez hamowania uderzył w jelenia, który nagle pojawił się na drodze. Mimo znaczących uszkodzeń auta, system nie zatrzymał pojazdu ani nie oddał kontroli kierowcy, co wzbudziło obawy o bezpieczeństwo tego rozwiązania.

Spis treści:

Brak reakcji systemu FSD i ograniczenia technologiczne Tesli

Do zdarzenia doszło podczas nocnej jazdy po dwupasmowej drodze, gdy Tesla, prowadzona przez Paula S., uderzyła w jelenia. Wideo z kamery pokładowej pokazało, że pojazd nie zwolnił ani nie próbował uniknąć zwierzęcia, które znajdowało się na drodze. System FSD Tesli bazuje na kamerach rozmieszczonych wokół pojazdu, lecz brakuje mu sensorów takich jak LiDAR, które mogłyby lepiej wykrywać przeszkody w trójwymiarze. Kamery Tesli nie rozpoznały jasnego jelenia na tle jasnej nawierzchni, co sprawiło, że system zignorował zagrożenie.

Uszkodzenia pojazdu i brak odpowiedniej reakcji

Paul S. opisał, że po zderzeniu jego Tesla doznała uszkodzeń, w tym pęknięć zderzaka oraz przesunięcia maski o niemal cal w stronę przedniej szyby. Szyba została również zarysowana i popękana od kontaktu ze zwierzęciem. Mimo siły uderzenia, która mogłaby uruchomić czujniki kolizyjne, samochód kontynuował jazdę bez zmniejszenia prędkości.

„Ogromne zaskoczenie po tylu fałszywych zatrzymaniach każdego dnia!” - Paul S

Kontrowersje i śledztwo NHTSA w sprawie bezpieczeństwa Tesli

Tesla z FSD od lat wzbudza kontrowersje, a amerykańska Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) rozpoczęła śledztwo w sprawie systemu. W 2023 roku doszło do kilku poważnych incydentów, w tym śmiertelnego potrącenia pieszego przez Teslę Model Y. W październiku 2024 roku NHTSA ogłosiła dochodzenie dotyczące 2,4 miliona pojazdów Tesli z systemem FSD, po czterech zgłoszonych kolizjach, w tym jednej ze skutkiem śmiertelnym. Wyniki dochodzenia mogą skutkować wycofaniem pojazdów z rynku, jeśli zostanie uznane, że stanowią one zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.

Krytyka systemu FSD i reakcje użytkowników

Mimo niepokojących incydentów Elon Musk wielokrotnie twierdził, że autonomiczne funkcje Tesli są bezpieczniejsze od ludzkich kierowców. Paul S., mimo zaistniałego wypadku, pozostał "niesamowicie wdzięczny" Tesli za solidność struktury pojazdu, która ochroniła go przed poważniejszymi obrażeniami. Mimo to wyraził frustrację związaną z obsługą serwisową Tesli, opisując ją jako "najgorszy aspekt serwisu Tesli" podczas prób uzyskania wyceny napraw oraz umówienia wizyty serwisowej.

Przypisy:

LiDAR (ang. Light Detection and Ranging) to technologia wykorzystywana do tworzenia precyzyjnych map otoczenia przy użyciu impulsów świetlnych z laserów. Działa poprzez wysyłanie krótkich impulsów laserowych w kierunku różnych obiektów i mierzenie czasu, jaki zajmuje światłu powrót do sensora po odbiciu. Na podstawie tych danych LiDAR tworzy trójwymiarowy obraz otaczających obiektów i ich położenia.

Technologia ta jest szeroko stosowana w autonomicznych pojazdach, geodezji, archeologii, rolnictwie precyzyjnym oraz ochronie środowiska. W samochodach autonomicznych LiDAR pomaga w wykrywaniu przeszkód, analizując otoczenie w 3D, co umożliwia wykrywanie pojazdów, pieszych i innych przeszkód na drodze.

Źródło: Jalopnik, Dailymail