Spis treści:
- Brak reakcji systemu FSD i ograniczenia technologiczne Tesli
- Uszkodzenia pojazdu i brak odpowiedniej reakcji
- Kontrowersje i śledztwo NHTSA w sprawie bezpieczeństwa Tesli
- Krytyka systemu FSD i reakcje użytkowników
Brak reakcji systemu FSD i ograniczenia technologiczne Tesli
Do zdarzenia doszło podczas nocnej jazdy po dwupasmowej drodze, gdy Tesla, prowadzona przez Paula S., uderzyła w jelenia. Wideo z kamery pokładowej pokazało, że pojazd nie zwolnił ani nie próbował uniknąć zwierzęcia, które znajdowało się na drodze. System FSD Tesli bazuje na kamerach rozmieszczonych wokół pojazdu, lecz brakuje mu sensorów takich jak LiDAR, które mogłyby lepiej wykrywać przeszkody w trójwymiarze. Kamery Tesli nie rozpoznały jasnego jelenia na tle jasnej nawierzchni, co sprawiło, że system zignorował zagrożenie.
Video is cut right before sensitive things appear on screen. Safe to watch. pic.twitter.com/FaXD6Gr68S
— Paul S (@TheSeekerOf42) October 28, 2024
Uszkodzenia pojazdu i brak odpowiedniej reakcji
Paul S. opisał, że po zderzeniu jego Tesla doznała uszkodzeń, w tym pęknięć zderzaka oraz przesunięcia maski o niemal cal w stronę przedniej szyby. Szyba została również zarysowana i popękana od kontaktu ze zwierzęciem. Mimo siły uderzenia, która mogłaby uruchomić czujniki kolizyjne, samochód kontynuował jazdę bez zmniejszenia prędkości.
„Ogromne zaskoczenie po tylu fałszywych zatrzymaniach każdego dnia!” - Paul S
Hit the deer with my Tesla.
— Paul S (@TheSeekerOf42) October 28, 2024
FSD didn’t stopped, even after hitting the deer on full speed. Huge surprise after getting a dozen of false stops every day!
Experiencing worst side of Tesla service now. Can’t even get an estimate for insurance. Nearest appointments only in January. pic.twitter.com/7PMiROmk5x
Kontrowersje i śledztwo NHTSA w sprawie bezpieczeństwa Tesli
Tesla z FSD od lat wzbudza kontrowersje, a amerykańska Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) rozpoczęła śledztwo w sprawie systemu. W 2023 roku doszło do kilku poważnych incydentów, w tym śmiertelnego potrącenia pieszego przez Teslę Model Y. W październiku 2024 roku NHTSA ogłosiła dochodzenie dotyczące 2,4 miliona pojazdów Tesli z systemem FSD, po czterech zgłoszonych kolizjach, w tym jednej ze skutkiem śmiertelnym. Wyniki dochodzenia mogą skutkować wycofaniem pojazdów z rynku, jeśli zostanie uznane, że stanowią one zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego.
Krytyka systemu FSD i reakcje użytkowników
Mimo niepokojących incydentów Elon Musk wielokrotnie twierdził, że autonomiczne funkcje Tesli są bezpieczniejsze od ludzkich kierowców. Paul S., mimo zaistniałego wypadku, pozostał "niesamowicie wdzięczny" Tesli za solidność struktury pojazdu, która ochroniła go przed poważniejszymi obrażeniami. Mimo to wyraził frustrację związaną z obsługą serwisową Tesli, opisując ją jako "najgorszy aspekt serwisu Tesli" podczas prób uzyskania wyceny napraw oraz umówienia wizyty serwisowej.
Przypisy:
LiDAR (ang. Light Detection and Ranging) to technologia wykorzystywana do tworzenia precyzyjnych map otoczenia przy użyciu impulsów świetlnych z laserów. Działa poprzez wysyłanie krótkich impulsów laserowych w kierunku różnych obiektów i mierzenie czasu, jaki zajmuje światłu powrót do sensora po odbiciu. Na podstawie tych danych LiDAR tworzy trójwymiarowy obraz otaczających obiektów i ich położenia.
Technologia ta jest szeroko stosowana w autonomicznych pojazdach, geodezji, archeologii, rolnictwie precyzyjnym oraz ochronie środowiska. W samochodach autonomicznych LiDAR pomaga w wykrywaniu przeszkód, analizując otoczenie w 3D, co umożliwia wykrywanie pojazdów, pieszych i innych przeszkód na drodze.
Źródło: Jalopnik, Dailymail