środa, 11 wrzesień 2024 23:35

Hotwiring: Jak odpalić samochód zwierając kable?

Czy nadal się da odpalić samochód zwierając kable? Czy nadal się da odpalić samochód zwierając kable? fot: pexels

W filmach z lat 80. często można było zobaczyć złoczyńców, którzy w kilka chwil potrafili uruchomić samochód, łącząc kilka przewodów pod kierownicą. Czy rzeczywiście hotwiring - metoda uruchamiania auta bez klucza - jest tak prosty, jak to przedstawiają filmy? Okazuje się, że kiedyś było to łatwiejsze, ale współczesne systemy zabezpieczeń znacząco to utrudniły. Jednak wciąż możliwe jest uruchomienie starszych pojazdów za pomocą tej metody.

  1. Dlaczego kradzież samochodów była łatwiejsza przed wprowadzeniem elektronicznych zabezpieczeń?
  2. Jakie kroki są potrzebne do przeprowadzenia hotwiringu w starszych samochodach?
  3. Czy hotwiring jest nadal możliwy w samochodach wyprodukowanych przed połową lat 90.?
  4. Jakie systemy zabezpieczeń, takie jak immobilizery, utrudniają hotwiring w nowszych pojazdach?
  5. Jakie ryzyko niesie hotwiring dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy alarmowe?

Kolumna kierownicy i starsze samochody

Samochody wyprodukowane przed połową lat 90. często nie mają zaawansowanych systemów zabezpieczających, które uniemożliwiają hotwiring. Starsze modele, zwłaszcza te tańsze lub z uszkodzonymi mechanizmami blokującymi zapłon, mogą czasami dać się uruchomić poprzez przekręcenie zapłonu za pomocą płaskiego śrubokręta. Jednak w większości przypadków konieczne jest więcej pracy.

Aby rozpocząć proces, należy zdjąć plastikową osłonę kolumny kierownicy, co wymaga użycia śrubokręta lub narzędzia do podważania. Po jej zdjęciu widać przewody, które prowadzą do oświetlenia, akcesoriów, akumulatora oraz zapłonu. Warto skorzystać z instrukcji obsługi pojazdu lub zasobów internetowych, aby zidentyfikować poszczególne przewody.

Najważniejsze kable to te odpowiedzialne za akumulator, zapłon oraz rozrusznik. Po odnalezieniu właściwych przewodów, należy przeciąć przewody od akumulatora i zapłonu, a następnie połączyć je ze sobą. Gdy na desce rozdzielczej pojawią się kontrolki, można dotknąć przewodu rozrusznika do przewodu akumulatora, co powinno uruchomić silnik.

Immobilizery i elektroniczne zabezpieczenia

Współczesne samochody, nawet te z lat 90., mogą być wyposażone w immobilizery i systemy alarmowe, które mogą uniemożliwić hotwiring. Starsze systemy są często niestabilne, co może dodatkowo utrudnić uruchomienie pojazdu. W takich przypadkach wyłączenie akumulatora może pomóc w wyłączeniu alarmu, ale to również może być ryzykowne. Elektroniczne zabezpieczenia są projektowane w taki sposób, aby uniemożliwić uruchomienie pojazdu bez odpowiedniego klucza, a hotwiring nie zawsze je obejdzie.

Czy to legalne?

Chociaż hotwiring jest nielegalny, jeśli chodzi o cudzy samochód, w przypadku własnego pojazdu można z niego skorzystać, na przykład w sytuacji, gdy zgubimy klucze. Warto jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe i najlepiej jak najszybciej wyrobić nowy klucz, aby nie uszkodzić systemu elektrycznego pojazdu.

Hotwiring, chociaż kiedyś powszechny, jest obecnie znacznie trudniejszy dzięki nowoczesnym zabezpieczeniom samochodowym. Starsze pojazdy mogą być bardziej podatne na tę metodę, ale nawet w tych przypadkach nie zawsze jest to prosty proces. Współczesne technologie, takie jak immobilizery, skutecznie chronią samochody przed kradzieżą, utrudniając hotwiring.

Przypisy:

Immobilizer to elektroniczny system zabezpieczający samochód przed kradzieżą. Działa poprzez zablokowanie układu zapłonowego lub paliwowego pojazdu, uniemożliwiając jego uruchomienie bez odpowiedniego klucza lub kodu. Klucz samochodowy wyposażony jest w transponder (mały chip), który wysyła sygnał do immobilizera. Jeśli sygnał jest prawidłowy, system odblokowuje możliwość uruchomienia silnika.

Źródło: Autoblog