- Jakie zasady drogowe Tesla zdecydowała się ignorować podczas szkolenia Autopilota?
- Dlaczego pracownicy Tesli byli instruowani, aby programować system na bardziej „ludzką” jazdę?
- Jakie warunki pracy panują w ośrodkach Tesli odpowiedzialnych za programowanie Autopilota?
- Co monitoruje system HuMans wśród pracowników Tesli?
- Jakie wypadki były związane z systemem Autopilot Tesli na drogach w USA?
Znaki ignorowane przez Autopilota
Zespół Tesli odpowiedzialny za programowanie Autopilota analizuje dane z różnych krajów, co wymaga znajomości wielu zasad ruchu drogowego. Jak ujawnili byli i obecni pracownicy, Tesla czasami decydowała się na bardziej elastyczne podejście do przepisów drogowych. Jeden z pracowników stwierdził, że byli instruowani, aby ignorować niektóre znaki drogowe, takie jak zakaz skrętu na czerwonym lub zakaz zawracania. Takie podejście miało na celu nauczenie systemu jazdy bardziej podobnej do ludzkiej, zamiast bezwzględnego przestrzegania przepisów.
„Chodziło o podejście zorientowane na kierowcę. Chcieliśmy, aby Autopilot jeździł jak człowiek, a nie jak robot ślepo przestrzegający reguł.” - były pracownik Tesli
Trudne warunki pracy w ośrodkach Tesli
Nie tylko podejście do programowania budzi kontrowersje. Pracownicy, którzy zajmują się analizą nagrań wideo i programowaniem Autopilota, pracują w wymagających warunkach. W trzech ośrodkach Tesli w USA monitorowany jest każdy krok pracowników, którzy muszą etykietować nagrania z kolizji i sytuacji bliskich wypadkom. Pracownicy opisywali przypadki, w których musieli analizować materiały wideo z wypadków Tesli, w tym nagrania przedstawiające potrącenie młodego chłopca na rowerze przez jeden z pojazdów.
Praca odbywa się pod ścisłym nadzorem za pomocą systemów o nazwach HuMans i Flide Time. HuMans monitoruje czas spędzony na etykietowaniu każdego klipu, a pracownicy, którzy przekraczają określony czas, mogą otrzymać niskie oceny wydajności. Flide Time śledzi aktywność na oprogramowaniu, rejestrując liczbę kliknięć i czas spędzony w programie, co wpływa na ocenę efektywności pracy.
System Autopilot a wypadki
System Tesli Autopilot oraz Full-Self Drive, mimo zaawansowanych funkcji, był powiązany z wieloma wypadkami na drogach USA. Samochody z włączonym Autopilotem miały kolizje z zaparkowanymi radiowozami czy pojazdami na przejazdach kolejowych. Te incydenty rodzą pytania o bezpieczeństwo systemów autonomicznej jazdy, szczególnie w świetle raportów o celowym ignorowaniu niektórych przepisów.
Chociaż Tesla dąży do stworzenia systemu, który jeździ "bardziej jak człowiek", a nie jak robot, to kontrowersje związane z ignorowaniem niektórych znaków drogowych i trudnymi warunkami pracy w ośrodkach firmy budzą poważne wątpliwości. System Autopilot ma na celu uczynienie jazdy bezpieczniejszą, ale raporty o wypadkach i metodach szkoleniowych sugerują, że przed firmą jeszcze wiele wyzwań.
Przypisy:
Business Insider - To amerykańska platforma medialna zajmująca się publikowaniem treści z zakresu biznesu, technologii, finansów i innych globalnych trendów gospodarczych. Business Insider dostarcza aktualne informacje, raporty i analizy, a jego publikacje są szeroko cytowane w mediach oraz branżach technologicznych i finansowych. Serwis często ujawnia istotne doniesienia dotyczące wielkich korporacji, takich jak Tesla.
HuMans - Jest to oprogramowanie służące do monitorowania wydajności pracowników, używane m.in. przez Teslę. System ten został pierwotnie stworzony do wsparcia amerykańskich sił powietrznych, a jego funkcje obejmują śledzenie czasu pracy, analizy efektywności oraz, potencjalnie, monitorowanie ruchów oczu i nagrywanie dźwięku. W przypadku Tesli, HuMans używany jest do śledzenia postępów pracowników odpowiedzialnych za etykietowanie nagrań wideo.
Flide Time - To system używany przez Teslę do monitorowania aktywności pracowników podczas pracy na oprogramowaniu do etykietowania danych. Flide Time śledzi m.in. liczbę naciśnięć klawiszy oraz czas spędzony na aktywnej pracy z programem. Jest to jeden z mechanizmów stosowanych przez firmę w celu oceny efektywności pracowników, a jego wyniki mogą wpływać na oceny wydajności.
Źródło: Jalopnik