wtorek, 25 czerwiec 2024 21:35

Rehabilitacja więźniów poprzez wszczepianie wspomnień ich ofiar

Rewolucyjny sposób rehabilitacji więźniów Rewolucyjny sposób rehabilitacji więźniów fot: unsplash

Naukowiec przedstawił koncepcję przyszłościowego więzienia, które jego zdaniem mogłoby skrócić czas odsiadki przestępcy do minut zamiast lat lub dekad.

  1. Czym jest system Cognify i jak działa?
  2. Jakie emocje mają wywoływać wszczepiane wspomnienia?
  3. Jakie przestępstwa mogą być symulowane przez system Cognify?
  4. Jakie są potencjalne korzyści z użycia Cognify w systemie sprawiedliwości?
  5. Jakie technologie są wykorzystywane w systemie Cognify do tworzenia sztucznych wspomnień?

Cognify - implantowanie syntetycznych wspomnień

Hashem Al-Ghaili opracował system o nazwie Cognify, który polega na wszczepianiu syntetycznych wspomnień przestępstwa do mózgu przestępcy, ale z perspektywy ofiary. System ten mógłby wykorzystywać urządzenie podobne do VR (1), które wyświetla AI-generowane nagrania przestępstwa, w połączeniu z implantem mózgowym, który wywołuje stany emocjonalne takie jak skrucha czy żal - uczucia, które niektóre osoby mogą nie odczuwać samodzielnie.

Długoterminowe efekty terapii

Koncepcja Al-Ghaili'ego zakłada, że efekty sesji terapeutycznej byłyby długotrwałe dzięki trwałości wszczepionych wspomnień. Obecnie w USA przebywa ponad 1,7 miliona osób w więzieniach. Chociaż oficjalnie mówi się, że więzienie odstrasza przestępców od popełniania kolejnych przestępstw, ponad 100 badań przeprowadzonych w 2021 roku wykazało, że nie zapobiega to recydywie.

Al-Ghaili, patrząc w przyszłość, twierdzi, że jego koncepcja pomoże przestępcom wyciągać wnioski z przeszłości.

"Cognify może pewnego dnia tworzyć i wszczepiać sztuczne wspomnienia bezpośrednio do mózgu więźnia, te złożone, realistyczne wspomnienia są tworzone w czasie rzeczywistym za pomocą AI." - Hashem Al-Ghaili

Symulacja długoterminowych konsekwencji

Rehabilitacja trwałaby kilka minut, ale przestępcy odczuwaliby ją jak lata. Wewnątrz umysłu przestępcy czas płynąłby wolniej niż w rzeczywistości, co sprawiłoby, że doświadczaliby oni "lat" rehabilitacji. Wspomnienia mogłyby być dostosowane do potrzeb rehabilitacyjnych każdego więźnia w zależności od powagi przestępstwa i wyroku.

Przestępcy przechodziliby wysokorozdzielcze skanowanie mózgu, które tworzy szczegółową mapę ich ścieżek neuronalnych. Mapa ta pozwala urządzeniu Cognify na celowanie w konkretne obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć, rozumowanie i logiczne myślenie. Urządzenie pokazuje więźniowi AI-generowane wspomnienia ich przestępstw, w tym przemoc domową, przestępstwa z nienawiści, dyskryminację, defraudację, handel poufnymi informacjami, kradzież i oszustwa.

Oprócz efektów wizualnych, technologia mogłaby również stymulować fizyczną reakcję, pozwalając przestępcy odczuć ból i cierpienie, które znosiła jego ofiara.

"Niektóre wspomnienia są zaprojektowane, aby wywoływać konsekwencje i traumę, takie wspomnienia mogą symulować długoterminowe konsekwencje działań przemocowych, takie jak żal rodziny ofiary czy fizyczną i emocjonalną traumę zniesioną przez ofiarę." - Hashem Al-Ghaili

Rewolucja w systemie sprawiedliwości

Koncept Cognify mógłby zrewolucjonizować system sprawiedliwości karnej poprzez znaczne zmniejszenie potrzeby długoterminowego więzienia i związanych z nim kosztów. Tradycyjne więzienia wymagają znacznych budżetów na budowę, utrzymanie, obsługę i opiekę nad więźniami, w tym jedzenie, opiekę zdrowotną i programy rehabilitacyjne. Zastępując długie wyroki więzienia krótkotrwałą, intensywną rehabilitacją poprzez wszczepianie sztucznych wspomnień, koszty utrzymania więzień i wsparcia więźniów mogłyby zostać drastycznie obniżone.

Przypisy:

(1) VR, czyli wirtualna rzeczywistość (Virtual Reality), to technologia, która pozwala użytkownikowi doświadczać i interagować z symulowanym środowiskiem, które jest odwzorowaniem rzeczywistości lub całkowicie fikcyjnym światem. Doświadczenie VR jest zazwyczaj osiągane poprzez noszenie specjalnego zestawu słuchawkowego VR, który obejmuje oczy i często uszy użytkownika, oferując immersyjne wrażenia wizualne i dźwiękowe.

Słuchawki VR są wyposażone w ekrany przed oczami użytkownika, a także różne czujniki, które śledzą ruchy głowy i ciała, pozwalając na interakcję z wirtualnym środowiskiem w czasie rzeczywistym. VR jest wykorzystywana w wielu dziedzinach, takich jak gry komputerowe, edukacja, treningi, symulacje medyczne, architektura, terapia oraz rozrywka.

Technologia VR może również współpracować z innymi urządzeniami, takimi jak kontrolery ręczne, bieżnie VR, które pozwalają na swobodne poruszanie się po wirtualnym środowisku, a także zestawy do śledzenia ruchów ciała, które oferują jeszcze bardziej zaawansowaną interakcję.

Źródło: Dailymail