- Jak influencerzy wpływają na postrzeganie kremów przeciwsłonecznych?
- Jakie są konsekwencje stosowania domowych kremów przeciwsłonecznych?
- Co mówi dr Daniel Bennett o bezpieczeństwie opalania się?
- Jakie zalecenia dotyczące ochrony przed słońcem daje FDA?
- Jakie ryzyko niesie za sobą dezinformacja na temat kremów przeciwsłonecznych?
Wpływ influencerów na dezinformację
Influencer z TikToka, Jerome Tan, w swoim popularnym filmiku odrzuca komercyjny krem przeciwsłoneczny, twierdząc, że jedzenie naturalnych produktów pozwoli ciału wytworzyć "własny krem przeciwsłoneczny". Jerome Tan nie przedstawia żadnych dowodów naukowych na poparcie swoich twierdzeń. Tego rodzaju dezinformacja w Internecie, według ekspertów, powoduje coraz większe szkody w realnym świecie.
Według badania przeprowadzonego przez Ipsos dla Orlando Health Cancer Institute, co siódmy dorosły Amerykanin poniżej 35 roku życia uważa, że codzienne stosowanie kremów przeciwsłonecznych jest bardziej szkodliwe niż bezpośrednia ekspozycja na słońce. Ponadto prawie jedna czwarta wierzy, że nawodnienie może zapobiec poparzeniom słonecznym.
"Ludzie wierzą w wiele naprawdę niebezpiecznych pomysłów, które narażają ich na dodatkowe ryzyko." - Rajesh Nair, chirurg onkologiczny z Orlando Health Cancer Institute
Spadek zaufania do kremów przeciwsłonecznych
W miarę jak influencerzy coraz częściej podważają skuteczność komercyjnych kremów przeciwsłonecznych, inne badania pokazują spadek ich stosowania. Około 75% Amerykanów regularnie używa kremów przeciwsłonecznych, w porównaniu z 79% w 2022 roku. Dermatolodzy starają się przeciwdziałać coraz popularniejszemu przekonaniu, że wyższy poziom ekspozycji na słońce jest korzystny dla skóry.
"Nie ma bezpiecznego opalania. Dowody na to, że ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe jest głównym, możliwym do uniknięcia czynnikiem ryzyka raka skóry, są przytłaczające." - Daniel Bennett, dermatolog i profesor na University of Wisconsin School of Medicine and Public Health
Wielu influencerów stara się zarabiać na swoich treściach w mediach społecznościowych, często promując sensacyjne i fałszywe twierdzenia, które napędzają zaangażowanie.
"Niektórzy twórcy treści wykorzystują sceptycyzm dotyczący kremów przeciwsłonecznych do sprzedaży własnych suplementów lub naturalnych kremów przeciwsłonecznych." - Eric Dahan, założyciel agencji marketingu influencerów Mighty Joy
Skutki niewłaściwej ochrony przed słońcem
Dahan zwraca uwagę na jeden z postów na Instagramie, który odradza "ciągłe noszenie kremów przeciwsłonecznych," promując jednocześnie gamę produktów do pielęgnacji skóry. Post, pełen emotikonów, mówi:
"Pożegnaj się z paranoją słoneczną. Złap trochę promieni tego lata bez poczucia winy."
Inny influencer na Instagramie, trzymając deskę surfingową na plaży, mówi, że nie używa kremu przeciwsłonecznego, promując jednocześnie "krem przeciwsłoneczny na bazie tłuszczu zwierzęcego" zrobiony z łojem wołowym.
"Tłuszcz wołowy sam w sobie nie ma zdolności blokowania promieniowania ultrafioletowego. Nie widzę problemu w używaniu go jako emolientu, ale absolutnie nie jako kremu przeciwsłonecznego." - Megan Poynot Couvillion, dermatolog z Teksasu
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaleca stosowanie komercyjnych kremów przeciwsłonecznych, zwracając uwagę, że nadmierna ekspozycja na słońce jest głównym czynnikiem ryzyka raka skóry.
"Domowe kremy przeciwsłoneczne nie zapewniają skutecznej ochrony przed słońcem." - American Academy of Dermatology
Niektórzy influencerzy dodają tlenek cynku, znany środek ochrony przed słońcem, ale profesor Adam Friedman z George Washington University School of Medicine and Health Sciences twierdzi:
"Nie da się tego zrobić w domowych warunkach."
Dezinformacja dotycząca kremów przeciwsłonecznych szerzy się w mediach społecznościowych, narażając zdrowie publiczne na poważne ryzyko. Eksperci podkreślają znaczenie stosowania komercyjnych kremów przeciwsłonecznych i przestrzegają przed korzystaniem z niesprawdzonych metod ochrony przed słońcem.
Przypisy:
Mighty Joy to agencja marketingowa specjalizująca się w influencer marketingu. Agencja pomaga markom w nawiązywaniu współpracy z influencerami, którzy mają znaczący wpływ na media społecznościowe, w celu promocji produktów i usług.
Źródło: MedicalXpress