Spis treści:
- Bugatti W16 Mistral zamyka epokę silnika W16
- Rekordowy pasażer i jego Mistral
- Co czeka na Bugatti w przyszłości?
Bugatti W16 Mistral zamyka epokę silnika W16
W16 Mistral to ostatni drogowy samochód Bugatti wyposażony w legendarny, 4-turbo doładowany silnik W16 o pojemności 8 litrów. Model oparty na Chironie wyróżnia się unikalnym designem i mocą 1 578 koni mechanicznych. Przy prezentacji w 2022 roku Bugatti zakładało, że Mistral osiągnie maksymalnie 261 mil na godzinę (420 km/h), co już wtedy przewyższało rekord Veyrona Grand Sport Vitesse z 2013 roku.
fot: Bugatti
Rekord prędkości został ustanowiony przez Andy'ego Wallace'a, zwycięzcę wyścigu Le Mans i kierowcę testowego Bugatti, na torze Papenburg w Niemczech. Krótsze proste wymagały utrzymania wysokiej prędkości wyjściowej z zakrętów. Wynik 282 mil na godzinę (453,91 km/h) został zweryfikowany przez SGS-TÜV Saar GmbH.
fot: Bugatti
Rekordowy pasażer i jego Mistral
Tym, co wyróżnia ten rekord, jest obecność właściciela tego egzemplarza Mistrala podczas próby prędkości. Po zakończeniu próby właściciel odbył przejażdżkę z Andy'm Wallace'em, niemal osiągając podobną prędkość.
"To niezwykłe uczucie być świadkiem tego rekordu i przeżyć go z perspektywy pasażera." - właściciel Mistrala
Unikatowy Mistral trafi do Singh Collection w Pendżabie w Indiach, gdzie znajdą się także inne rekordowe modele Bugatti: Veyron Super Sport, Veyron Grand Sport Vitesse i Chiron Super Sport. Mistral, aby pasować do kolekcji, otrzymał czarne karbonowe nadwozie z pomarańczowymi akcentami.
fot: Bugatti
Co czeka na Bugatti w przyszłości?
Bugatti zapowiada produkcję jedynie 99 egzemplarzy W16 Mistral, których cena bazowa wynosi około 5 milionów euro. Rekordowy egzemplarz kosztował aż 14 milionów euro, obejmując również organizację rekordowej próby.
Po zakończeniu produkcji Mistrala i Bolide Bugatti planuje wprowadzenie nowego modelu Tourbillon w 2026 roku. Według producenta model ten osiągnie prędkość 276 mil na godzinę (444 km/h), co może ustanowić nowy rekord dla zelektryfikowanych pojazdów.
"Bugatti od zawsze przekraczało granice luksusu i osiągów, a Mistral to kolejny dowód na naszą pasję i dążenie do perfekcji." - Mate Rimac
Rekord Mistrala to nie tylko triumf technologii, ale również hołd dla dziedzictwa marki, która wciąż przesuwa granice możliwości w motoryzacji.
Przypisy:
Papenburg to miasto w Niemczech, w którym znajduje się tor testowy należący do Automotive Testing Papenburg (ATP). Jest to jeden z największych i najbardziej wszechstronnych torów testowych w Europie. Tor ten posiada różnorodne sekcje, w tym proste o długości 4 km, zakręty o różnym nachyleniu oraz powierzchnie symulujące różne warunki drogowe, co czyni go idealnym miejscem do testowania pojazdów pod kątem prędkości, dynamiki oraz stabilności.
SGS-TÜV Saar GmbH to firma powstała z połączenia SGS Group Germany i TÜV Saarland e.V. Specjalizuje się w usługach związanych z testowaniem, inspekcją i certyfikacją, oferując rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i innowacji dla różnych sektorów przemysłu.
Singh Collection to prywatna kolekcja samochodów luksusowych i sportowych, należąca do kolekcjonera z Pendżabu w Indiach. W zbiorach znajdują się unikatowe modele, w tym egzemplarze Bugatti, takie jak Veyron Super Sport, Veyron Grand Sport Vitesse oraz Chiron Super Sport.
Pendżab to region w północno-zachodnich Indiach, graniczący z Pakistanem. Charakteryzuje się bogatą historią, kulturą oraz dynamicznie rozwijającą się gospodarką. Stolicą stanu Pendżab jest miasto Ćandigarh.
Źródło: Jalopnik